PromZ Magazine 3-2017
2016 - nummer 3 - www.promz.nl 69 KERTSPAKKET SPECIALISTEN X-MAZ 2016 ons enkele jaren geleden meer gaan richten op de business-to- businessmarkt. Met geschenken voor iedere gelegenheid met een uitgebreid scala aan cadeau- en kerstpakketten. Nederland is wat dat betreft best een bijzonder land. Wij belonen onze mede- werkers aan het eind van het jaar met een cadeautje. Dat is op zich heel attent en leuk. Maar als je kijkt wat we dan geven? Vaak is dat een pakketje met een blik soep en ontbijtkoek. En spulle- tjes die vooral in de kast belanden. Soms worden kerstpakketten één op één doorgegeven aan de Voedselbank. Heel nobel, maar daarvoor geef je geen kerstpakket. Vergis je niet. Ik heb niets tegen de Voedselbank, maar die kun je beter met geld verblijden. In onze ogen is een kerstpakket een echt bedankje van het bedrijf aan de medewerker. Een pakket dat je bewust samenstelt. Waar de medewerker blij mee is. Met een gevoel.” Iets leuks van maken De kerstpakketten van Rivièra Maison worden samengesteld uit merkartikelen. Ook aan de verpakking wordt veel aandacht geschonken volgens Henk Teunissen. “We willen er echt iets leuks van maken. Waar mensen blij van worden. Dat kan voor ieder budget en dat is zeker nu de fiscale regels zijn veranderd belangrijk. Het is echt niet zo dat wij louter dure kerstpakketten verkopen. Je moet als bedrijf ook een momentje maken van het uitdelen van de kerstpakketten. Hoe wij het zelf doen? Wij heb- ben in Nederland meer dan driehonderd medewerkers, inclusief de winkels. Iedereen krijgt een kerstcadeau op een dag die we beginnen met een gezamenlijk kerstontbijt. Een cadeau waarover is nagedacht. Bij het kerstcadeau zit voor iedereen een handge- schreven kerstkaart met een persoonlijke noot. Op die manier maak je er iets bijzonders van. Een vermakelijke en gezellige dag.” Relatief nieuw is de ‘kerstmarkt’. “Wij sluiten soms aan bij bestaande markten, maar organiseren ze zelf ook binnen bedrij- ven. Op die speciale markten kan iedere medewerker binnen een bepaald budget uit de spullen die we uitstallen een cadeau uitkiezen of een eigen kerstpakket samenstellen. Hoe leuk wil je het hebben?” Henk Teunissen noemt die persoonlijke touch een trend in kerst- pakketten. “Een salarisverhoging of een enveloppe met inhoud is leuk om te krijgen. Toch went dat vervolgens snel. Een mooi cadeau waar je moeite voor doet, is blijvend. Daar raak je men- sen mee. Je laat ze zien dat jouw medewerkers belangrijk zijn door ze aandacht te geven. Toch denken we nog vaak in oude patronen. Die moeten we loslaten. Wij organiseren met Rivièra Maison zelfs Vip-avonden voor klanten die vijftien euro betalen om vervolgens met korting en op een gezellige manier kennis maken met de nieuwe collectie en daar spulletjes kunnen kopen. De klant betaalt dus voor een Vip-avond! Dat is een vorm van anders denken en het blijkt te werken. We hebben er zelfs de Retailjaarprijs mee gewonnen. Met kerstpakketten is het volgens mij niet anders. Je moet het anders durven doen. En weet je wat zo leuk is. Wij hebben bij Rivièra Maison al maanden voorpret bij het samenstellen van onze eigen kerstpakketten. Het is dus meer dan het moment van uitdelen. Het werkt door het hele bedrijf heen positief. Leuk toch!” I love Christmas Voor komende kerst heeft Rivièra Maison een speciale col- lectie van tien kerstpakketten samengesteld rond het thema ‘I love…’. In luxueuze verpakkingen met items uit de collectie van Rivièra Maison en aangevuld met, zoals Henk Teunissen benadrukt, kwalitatief hoogwaardige foodproducten. “En daarnaast is maatwerk ook mogelijk.” 9 Henk Teunissen: "Een mooi cadeau waar je moeite voor doet, is blijvend"
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5