PromZ Magazine 3-2017
2016 - nummer 3 - www.promz.nl 7 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z PromZ Magazine 17de jaargang, september 2016 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Frank de Bruin, Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen a.i. Advertentie-acquisitie: John Swaab, Philip Lasance, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt, Annemarie Smit Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 Wat schreven we vorig jaar? ‘Dat marketeers diep in hun hart dromen van hun spraakmakende pro- motionele acties. Acties waar iedereen over praat en je als marketeer een plaatsje in de Marketing Hall of Fame bezorgen. Zo’n plaats verwerf je meestal niet met een mooi en uitgebalanceerd mar- ketingplan, maar wel met die ene actie die het halve land op z’n kop zet.’ Nou, en dat deed Pokémon Go. Maar we betwijfelen of de marketeers achter deze rage een ere- plaatsje moeten krijgen in de Marketing Hall of Fame. Het begon leuk, maar het werd een beetje veel van het goede. Kinderen, maar even later ook volwassenen, waren in de ban van dit spel. De bedenkers en bedrijven rond het spel (die helemaal volgens de regels van nu nog stelden dat het zo gezond was dat kinderen door Pokémon Go in de buitenlucht gingen bewegen en lekker sociaal met elkaar bezig waren…) zijn er helemaal van uit hun dak gegaan. Maar hoe vaak heeft u ineens boven op uw rem moeten staan omdat kinderen - of volwassenen – starend naar het scherm van hun mobiel zomaar de hoek om raceten op hun fiets (of auto!), blind voor wat er om hen heen gebeurde? En dat u, geschrokken, even toeterde en dan ook nog werd getrakteerd op een opgestoken middelvinger? En dan al die berichten in de media dat de politie Pokémonners vraagt om verdachte situaties te melden, of neem dat bericht in de Telegraaf over ‘Pokémonstad vol met troep’, ofwel Kijkduin: ‘Ondanks extra geplaatste afvalbakken, gooien de Pokémonners hun afval gewoon op de trappen waar ze samenkomen’. Wat een lekkere hype voor de media in komkommertijd! Zitten we op zo’n rage te wachten? Helemaal als er ook nog gevaren als ongevallen aan vast zitten? In Nederland, fietsland nr 1, is niet voor niets al een discussie gaande om telefoongebruik op de fiets of scooter te gaan verbieden. Marketeers moeten heel goed alle consequenties – juist ook de ongewenste – overzien van hun daden. Ook rages kennen hun grenzen. Dat is een mooi bruggetje naar veiligheidsproducten, een item in deze editie van PromZ Magazine over gifts en gadgets die mensen behoeden voor en kunnen gebruiken bij ‘uitglijers’, ongemakjes, ongelukjes en ongemakkelijke situaties. Functionele promotionele producten, die u cadeau kunt doen aan (de kinderen) van uw relaties en medewerkers, om uw betrokkenheid bij hun wel en wee over te brengen. Koester uw relaties, uw klanten en uw medewerkers, daar gaat het in basis eigenlijk altijd om in business to business en business to consumer. En op zijn tijd mag dat koesteren best vorm krijgen in een tastbaar cadeau of relatiegeschenk als dank-je-wel. Heeft u inspiratie nodig of bent u gericht op zoek? Breng dan even een bezoek aan de vakbeurs RelatieZ op 15 september in Utrecht. Ook rages hebben grenzen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5