PromZ Magazine 3-2017

2016 - nummer 3 - www.promz.nl 83 Luisteren blijft moeilijk: kerstpakket inkoop training Etiquette deskundige Anouk van Eekelen wil u uitdagen om vanuit etiquette te kijken naar relatie- geschenken. Daarbij gaat het niet om strikte regels maar om de juiste instelling; verplaats u in een ander en voorkom dat iemand zich ongemakkelijk voelt. E en uitspraak van de Dalai Lama die perfect aansluit bij de ontwikkeling die inkopend Nederland op dit moment doormaakt. Een ontwikkeling die volgens Sander Bastianen binnen de kerstpakketten- en relatiegeschenken branche door zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers ook doorgevoerd moet worden om daarmee veel meer redement voor beide partijen te kunnen behalen. 15 jaar inkoop ervaring Bastianen werkt meer dan 15 jaar als inkoper bij diverse organisaties, waarvan de laatste 10 jaar als senior inkoper bij de Nederlandse Spoorwegen (NS). Binnen deze functie is hij verantwoordelijk geweest voor diverse inkooppakketten, waaronder bedrijfskleding, veiligheid, schoonmaak en is hij 5 jaar verantwoordelijk geweest voor de inkoop van kerstpakketten voor alle medewerkers van NS. In deze periode heeft Sander de uitspraak van de Dalai Lama toegepast, waardoor hij tijdens zijn aanbestedingen meer is gaan luisteren naar leveranciers. Dit heeft geleid tot meer tevreden ontvangers van het kerstpakket binnen NS. Durf te luisteren S inds 2013 heeft Bastianen naast zijn functie als senior inkoper een eigen onderneming, waarin hij consultancy aanbied en trainingen geef aan zowel inkoop- als verkoopteams over diverse onderwerpen die gaan over het begrijpen van elkaars wereld, waardoor er meer rendement voor beide partijen ontstaat. In zijn beleving draagt deze nieuwe werkwijze en het durven luisteren naar elkaar niet alleen bij aan een beter rendement, maar zal zeker ook zorgdragen voor een betere samenwerking waarin beide partijen volledig tot hun recht komen. Luisteren naar leveranciers bij de aankoop van een kerstpakket of relatiegeschenk betekent dat er meer ruimte ontstaat voor een nog betere invulling van de opdracht. Probeer te luisteren, wie weet wordt u positief verrast! Inspiratie sessie Bastianen is gevraagd tijdens de RelatieZ in de Jaarbeurs een korte presentatie te geven, waarin hij uitlegt hoe opdrachtgevers meer kunnen luisteren naar opdrachtnemers en wat dit voor voordelen en gevolgen heeft voor de samenwerking tussen beide partijen. H oe zorgt u dat mensen blij zijn met het geschenk en zich gewaardeerd voelen? Tijdens dit seminar vertelt Anouk over de geschiedenis en ontwikkeling van etiquette, hoe kan dit helpen bij het kiezen van relatiegeschenken. Daarnaast spreekt zij over het waarom, wat en hoe van het relatiegeschenk en kerstpakket. Doel van het kerstpakket en eindejaarsgeschenk Wat is eigenlijk uw doel, wilt u mensen verrassen, complimenten of is het gewoon een jaarlijkse verplichting? Wat zijn de mogelijkheden; kiest u voor de cadeaubon, yogaclinic of origineel pakket? En hoe komt dit over op uw medewerkers en relaties? Geeft u een cadeau omdat u het zelf leuk vindt of heeft u zich verdiept in de ontvangers en zorgt u voor iets dat zij juist leuk vinden? Hoe persoonlijker, hoe beter maar mensen zelf laten kiezen kan ook de indruk wekken dat het bedrijf zich er makkelijk afmaakt. Het ideale relatiegeschenk bestaat niet maar met ankedote’s en voorbeelden uit binnen- en buitenland geeft Anouk van Eekelen inspiratie om voortaan een weldoordachte keuze te maken. Handige tips Daarnaast geeft Anouk ook tips over het hoe; wat kunt u het beste opschrijven in de begeleidende brief, hoe komt het goed over bij de ontvanger, immers iedereen is anders. En wat voor verpakking kunt u het beste gebruiken en hoe en wanneer organiseert u het uitdelen? Met do’s en don’ts bent u weer helemaal op de hoogte van de nieuwste inzichten. Anouk wil u inspireren om vanuit etiquette stil te staan bij de essentie van het relatiegeschenk en dit jaar een onuitwisbare indruk te maken. Uiteraard is er ook ruimte voor uw vragen. z Semi nar “When you talk, you are only repeating what you already know; but when you listen you may learn something new.”. Do’s &Don’ts: Voorkomdat iemand zich ongemakkelijk voelt

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5