PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 15 c l as s i c 8 Soorten spaaracties Inhoudelijk veel interessanter zijn de vele spaaracties die Albert Heijn de afgelopen decennia heeft gehouden. Soms acties die langlopend zijn en een enorme spaarprestatie vergen, soms kortlopende acties waarbij de spaarprestatie snel is gerealiseerd. Neem de thans lopende pannenactie. Wie één pan met korting wil kopen, moet eerst voor € 600,- aan boodschappen en dat is ook al wat veel voor een trouwe klant, al is de actieduur tamelijk lang. Maar de jaarlijkse kortingsactie op Efteling toegangskaartjes vergt maar een zeer beperkte spaarprestatie, net zoals de recent gehouden restaurantactie (twee voor de prijs van één in een groot aantal restaurants) en ‘2e kaartje gratis actie’. Die acties zijn juist bedoeld om ontrouwe klanten een beetje trouwer te maken. Voor de trouwe Albert Heijn klanten is dit type actie natuurlijk qua spaarprestatie een lachertje want die paar punten heb je probleemloos in een of twee weken bij elkaar gespaard. Actiethema’s en doelgroepen Wie de diverse spaaracties van Albert Heijn op een rij zet, kan interessante patronen zien. Er zijn vrij veel acties die op kin- deren zijn gericht. In de vijftiger jaren werkte Albert Heijn al samen met Walt Disney (plaatjesalbums met Disney-verhalen). Meer recent kon men ook sparen voor Disney poppen. Een paar jaar geleden is de samenwerking met Disney beëindigd, net zoals de samenwerking van Vandersteen (Suske & Wiske) al eerder werd beëindigd. Suske en Wiske kwamen voor op allerlei borden en vlakommen. Spaarzegels voor die acties werden uitsluitend verstrekt bij de aankoop van het eigen merk zuivelproducten van Albert Heijn. Heel slim want zuivel was typisch een productgroep die minder trouwe klanten ook regelmatig kochten bij andere supermarkten. Recent zijn succesvolle spaaracties met dierenplaatjes en de nu winnende Dino-actie gehouden. Eerder konden kinderen sparen voor het Albert Heijn winkeltje, compleet met mini-producten, speelgoedkassa’s en bonuskaarten. King of Food Andere thema’s bij acties van de Albert Heijn hebben duidelijk te maken met het bereiden en consumeren van maaltijden. Het eigen magazine van Albert Heijn, Allerhande (met een oplage van meer dan 2 miljoen een van de grootste publiekstijdschrif- ten van Nederland) speelt daarbij een belangrijke rol. De eerder genoemde pannenactie, de daarvoor gehouden messen- en gla- zenacties die weer de opvolgers waren van een serviezenactie: ze laten zien dat het Albert Heijn ‘King of food’ is. Als grootste supermarkt leveren die acties altijd wel hier en daar wat kri- tiek op: de serviezenomzet van kleinere zaken in huishoudelijke artikelen zou er door kelderen, het kristal was geen echt kristal en door de messenactie zouden de eerste hulp post van zieken- huizen overuren hebben gemaakt. Deels broodje aap verhalen die er nu eenmaal bij horen. Een sterk in belang groeiend thema bij Albert Heijn is ‘groen’: zeer succesvolle moestuintjes-acties (gericht op kinderen) en een eveneens succesvolle samenwerking met de Postcodeloterij waarbij alle deelnemers zo nu en dan gratis biologische produc- ten bij Albert Heijn konden uitkiezen (typisch ook een actie gericht op niet-klanten, uiteraard naast de bestaande klanten). Maar ook

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5