PromZ Magazine 4-2016

2016 - nummer 4 – www.promz.nl 17 z (advertentie) c l as s i c 9 Albert Heijn: op vele fronten een promotie-icoon de dino-plaatjes actie heeft te maken met ‘natuur’ in de brede zin van het woord, terwijl de versdozenactie van september 2016 een relatie heeft met duurzaamheid en het bewaren van voedsel. De focus op duurzaamheid komt ook steeds nadrukkelijker naar voren in de assortimentsopbouw binnen Albert Heijn: we zien hier een heel fraaie manier van het koppelen van company-doelen en promotionele doelen. Voetbal: haat/liefde Er zijn overigens ook promotionele thema’s van Albert Heijn die wat moeilijker te plaatsen zijn zoals de acties met gratis bioscoopkaartjes die enkele jaren in de zomermaanden zijn gehouden. Albert Heijn is er al weer een paar jaar mee gestopt. De focus ligt nu duidelijk op groen/duurzaam, op koken en op kinderen. En, er valt in Nederland nu eenmaal niet aan te ontkomen, eens in de zoveel jaar op voetbal. Voetbal en Albert Heijn, het blijft een wat moeizame relatie. Als super- markt kun je je niet veroorloven om tijdens een EK of WK Voetbal géén actie te houden: onderzoekbureau GfK kan nauwkeurig voorrekenen hoeveel omzetverlies dat zou betekenen. Jarenlang heeft Albert Heijn al dan niet succesvolle voetbalacties gehouden (Koppiez en Lijffiez, voetbalplaatjes, Wuppies, etc.) en zelfs is Albert Heijn een paar jaar KNVB sponsor geweest. Maar echt warm lijkt de relatie met voetbal niet te zijn geweest. De actie met oranje pluimen was geen succes en de actie tijdens het WK Voetbal 2014 was nauwelijks creatief te noemen: de dragers van de kortingsacties van Albert Heijn, de Hamsters, werden opeens als kleine oranje-supporters gepresenteerd. Daar werd niemand opgewonden van. Bovendien liet Albert Heijn zich publicitair in 2014 verschalken door Jumbo die Roy Donders met z’n Juichpak naar voren schoof. Of daar nou zoveel stra- tegie achter zat is nog steeds de vraag maar feit is dat Albert Heijn in 2014 op het gebied van voetbalacties bepaald geen hoofdrol speelde. Misschien dat ze in Zaandam enigszins opgelucht waren dat Nederland het EK Voetbal 2016 niet wist te halen. Als Nederland in 2018 op het WK Voetbal in Rusland wel van de partij is, zal Albert Heijn ongetwijfeld weer met een voetbalactie (moeten) komen, daar zal men nu al over nadenken. Bloementuintje met oranje bloemen? Wat brengt de toekomst? Het is niet gewaagd om te voorspellen dat Albert Heijn ongetwijfeld door zal gaan met een brede variëteit aan korter en langer lopende spaaracties. Wat we tot voor kort tamelijk weinig zagen is het gebruik van internet en virtuele middelen: plaatsjesacties werken nog steeds met in te plakken plaatjes, net zoals kinderen dat 50 jaar geleden ook al deden. Maar bij de Dino-actie met Freek Vonk was dat al heel anders, dus op dat gebied kunnen we nog wel wat verwachten. Zoals eerder gezegd zal de promotionele focus ongetwijfeld blijven liggen op groen/duurzaam, koken en kinderen. Tenslotte: zou de dag nog eens komen dat joint-acties gehouden wor- den tussen Albert Heijn, Etos en Gall & Gall? Misschien de komende jaren nog een brug te ver maar het zou interessante mogelijkheden opleveren…..Of de fusie met het Belgische Delhaize nieuwe promotio- nele impulsen zal geven, valt nog te bezien, maar je weet maar nooit. Hoe het ook zij, we kunnen nu al voorspellen dat over vijf jaar onge- twijfeld weer de nodige nieuwe hoofdstukken toegevoegd kunnen worden aan de erelijst van promotioneel icoon Albert Heijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5