PromZ Magazine 4-2016
2016 - nummer 4 - www.promz.nl 19 z premi um 8 consument kiezen uit een van de vijf verschillende M&M’s bowls. Een actie de een brede doelgroep aansprak, hoog scoorde op pas- sendheid bij het merk en deelname bereidheid. Hetzelfde geldt voor Warsteiner. Bierglazen zijn zo oud als de weg naar Rome. Toch weet Warsteiner hier een bijzondere draai aan te geven. Ter viering van 500 jaar Reinheitgebot, het oudste keurmerk ter wereld, heeft men een drietal design glazen laten ontwikkelen, elk rond een van drie natuurlijke ingrediënten die in Duits bier mogen zitten. Niet vernieuwend, maar wel effectief qua pas- sendheid bij het merk en deelname bereidheid. Dat geldt ook voor Dekamarkt met zijn spaaractie voor glazen. Men biedt gratis zomerse kunststof glazen aan van joint partner Guzzini. De consu- ment beoordeelt deze Dekamarkt activaties als erg sympathiek. Olympisch succes In het jaar zonder Oranje op het EK-voetbal was de verwach- ting dat veel bedrijven in zouden springen op de Olympische Spelen van Rio. Ondanks de positieve verwachtingen van TeamNL durfden met name de bedrijven die geen officiële sponsorband hadden niet in te haken op dit sportevent. Gazelle wist met zijn uitgekiende Olympische campagne rond fietsen van sporthelden heel veel goodwill te winnen. Niet alleen vond de consument dit de beste Olympische activatie, maar ook de Olympische sporters waren verguld met de Gazelle fietsen die in Rio gereed stonden als ze even wilden genieten van hun vrije tijd. Een activatie die qua passendheid bij Gazelle en sympathie het erg goed deed. Ook Samsung bleef met zijn Olympische campagne dicht bij huis. Het unieke van de nieuwe Samsung Galaxy 7 phone zijn de vir- tual reality mogelijkheden. Deze werden maximaal benut in de Olympische activatiecampagne waarbij een gratis virtual reality gear cadeau werd gegeven bij een nieuwe Samsung Galaxy 7. Windsurfer en Olympisch gouden medaille winnaar Dorian van Rijsselberghe speelde een hoofdrol waarbij de consument op spectaculaire manier kennis kon maken van de virtual reality mogelijkheden die Samsung biedt. Zeer vernieuwend en hoog scorend met name bij het jongere deel van de doelgroep. Meest vernieuwende premium Op plek 6 vinden we het premium dat volgens de consument het meest vernieuwend was: de Amstel Radler 0.0% koelkast voor op de zaak. Eigenlijk meer een business to business actie, waarbij het bedrijfsborrel moment extra gefaciliteerd werd. Bij bestelling van 18 trays krijg je helemaal gratis een Amstel Radler 0.0% koelkast voor op kantoor. Een verfrissende aanpak die dit drankje nieuwe gebruiksmomenten geeft. Dieren doen ‘t goed Altijd positief om te zien dat ook kleinere partijen kunnen scoren met een goede activatie. Na Dekamarkt zien we ook Spar super- markten goed presteren met een opvallende activatie. Gratis een setje dierenveters cadeau bij een besteding vanaf 15 euro. Zeven verschillende dierenveters kun je sparen bij een actie die men samen met support van partner National Geographic houdt. Een slimme Spar-actie die door consumenten als zeer aantrekkelijk en sympathiek beoordeeld werd. Nog meer dieren, maar dan uitgestorven, vinden we terug op plek acht. Albert Heijn weet als geen ander activaties 360 graden rond in te zetten. De AH spaaractie met de dino’s is daar weer een schitterend voorbeeld van. Als extra innovatie hebben ze aan deze actie virtual reality elementen toegevoegd. Zo kunnen kids de dino’s in 3D ervaren, wat een extra spannende experience geeft. Ook het educatieve karakter krijgt aandacht door de inzet M&M’s Gratis M&M’s Bowl 2 Spar Spaar alle dierenveters 7 Amstel Radler Gratis koelkast op de zaak 6 Gazelle Win de fiets van je sportheld 5 Warsteiner 500 jaar Reinheit glazen 3 Albert Heijn Dino spaaractie 8 Dekamarkt Spaar voor gratis Guzzini glazen 4 Samsung Gratis Gear VR 9 Jumbo Race dagen 10 Top 10 Premium acties 2016 1 Bron: Activatiebarometer.nl powered by Trendbox en Activate&co Albert Heijn Moestuinpotjes sparen
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5