PromZ Magazine 4-2016
2016 - nummer 4 - www.promz.nl 21 z premi um Hoog ‘Keep it Simple’-gehalte in activaties 2016 9 (advertentie) van Nederlands bekendste bioloog Freek Vonk. Een avontuurlijke spokesman die zowel jong als oud aanspreekt. Niet voor niets is deze actie door de vakjury van PromZ uitgeroepen tot PromZ Premium Promotion of the Year 2016. Maar als we kijken naar de consumentenwaardering van deze dino-actie dan is opvallend dat juist het vernieuwende element zoals gebruik van virtual reality bij de consument minder duidelijk overkomt. Misschien heeft dat te maken de gelaagdheid van de communicatie van dergelijke grootse activaties. Snelheid Tot slot de meest snelle activatie is zonder twijfel: Jumbo familie race dagen. In samenwerking met Red Bull was op het circuit van Zandvoort in juni twee dagen lang al het F1-spektakel te beleven dat je maar kunt bedenken. Het succes van Max Verstappen, die tijdens de actieperiode zijn eerste F1 Grand prix overwinning boekte, was een enorme stimulans om Nederland uit zijn dak te laten gaan voor deze activatie. Ruim 200.000 bezoekers en lange files bij het circuit van Zandvoort waren het gevolg. Activatie trends 2017 NL loves F1 Dat brengt ons automatisch bij een van de trends voor de komende jaren. Het aantal activaties rond Formule 1 zal in een recordtempo groeien. Belangrijke stimulus daarbij is het aanhoudende succes van Max Verstappen waardoor Nederland helemaal race minded wordt. Denk ook aan Heineken, die onlangs groots in Formule 1 is gestapt en hier vol mee aan de bak gaat. In de slipstream zullen vele andere merken gaan volgen. Lokale kracht “Think global, act local” is een bekende business visie. Nog sterker kan zijn ook lokaal te denken! Jan Linders super- markten in het Zuiden van het land laten dat mooi zien. Een spaaractie die je uitdaagt om je eigen club te bouwen. Een soort Lego-voetbalpoppetjes die qua outfit helemaal in de lokale voetbalclub kleuren zijn gestoken. Maar ook het veel grotere Albert Heijn onderkent de kracht van lokaal denken. Onlangs introduceerde AH als pilot in Utrecht een spaarprogramma voor gratis lidmaatschap van lokale sportclubs. Het doel is naast traffic genereren, kinderen meer laten bewegen en lokale sportclubs steunen met een toestroom van nieuwe actieve leden. De power van partnerships Steeds vaker worden activaties campag- nes opgezet met partnerships. Niet korte termijn gericht “joints” maar juist strate- gische samenwerkingen. Dit zorgt voor een grotere kans op succes, zoals onlangs via onderzoek hard werd gemaakt. Mooie voorbeelden zagen we dit jaar al. Zoals de eerder genoemde Jumbo/Red Bull race dagen activatie. Of nog actueler, Febo, die via een partnership met Unox de rookworst- kroket gaat introduceren. Eerst als limited edition, maar bij succes krijgt dit een vervolg. Samen een markt ontwikkelen en activeren, daar gaan we in 2017 zeker meer over horen. Frank de Bruin, Activate&co, frank@activateandco.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5