PromZ Magazine 4-2016

26 TEKST: ED VAN EUNEN D e budgetgroei is conform de verwachting die opdrachtgevers een jaar geleden uitspraken met betrekking tot hun budget in 2016 . Dit wil overigens niet zeggen dat bij alle opdrachtgevende bedrijven de budget- ten voor promotionele producten gegroeid zijn: bij tweederde bleef het budget gelijk, bij 10% daalde het budget enigs- zins en bij een kwart was een stijging te zien, wat voor alle opdrachtgevers zorgt voor een gemiddelde groei van 3,3% in 2016. Voor 2017 zijn de opdrachtgevers iets voorzichtiger: ze verwachten in dat jaar een budgetgroei van bijna 2%. Kritische leveranciersselectie Er is sprake van de nodige vaste relaties tussen opdrachtgevers en de leveranciers van promotionele producten. Maar toch, het geeft te denken dat aan het eind van 2016 iets minder dan de helft van de opdrachtgevers nog niet weet bij welke leveranciers ze in 2017 hun promotionele producten zullen inkopen. En van de groep die het wel weet, zeggen ruim vier op de tien (ofwel 40%) dat ze voor hun inkoop in 2017 geheel of gedeeltelijk zul- len overstappen naar nieuwe leveranciers. Uiteraard hangen die veranderingen in de keuze van leveranciers sterk samen met de eisen die opdrachtgevers stellen aan de in te kopen promotio- nele producten. Deze moeten vooral origineel zijn, zoals blijkt In het jaar 2016 hebben Nederlandse bedrijven en organisaties 3,3% meer uitgegeven aan promotionele producten dan in 2015. Dit cijfer komt naar voren uit het jaarlijkse PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek dat in oktober/november 2016 werd gehouden door onderzoekbureau One Question. Opdrachtgevers weten wat ze willen Premiumbudget in 2016 gegroeid PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek 2016 uit tabel 1. Prijs speelt ook een rol terwijl de breedte van het aangeboden assortiment eveneens een factor van belang is bij de keuze van een nieuwe leverancier. Eén op de drie opdrachtgevers vindt ook de creativiteit van de leverancier van belang en bedoelt daarmee dat met name de leverancier geacht wordt mee te denken met de opdrachtge- ver. Vorig jaar constateerden we dat ook service een aspect is dat meespeelt bij de leverancierskeuze en dat blijkt dit jaar nog steeds zo te zijn. Service wordt overigens desgevraagd door de opdrachtgevers vertaald als het snel uitbrengen van offertes en het op de afgesproken tijd afleveren van ingekochte promotio- nele producten. Het vinden van de juiste leverancier Een opvallend resultaat uit het PromZ Magazine Opdracht- geversonderzoek 2016 is de vaststelling dat tweederde van de opdrachtgevers zelf actief op zoek gaan naar leveranciers die hen de promotionele producten leveren. Die zoektocht vindt ook vaak online plaats. Het kan ertoe leiden dat men bij een internetleve- rancier van promotionele producten terecht komt, maar ook bij productspecialisten (een leverancier die is gespecialiseerd in één product): driekwart van de opdrachtgevers koopt ook weleens bij zo’n specialist. Dat doen ze met name vanwege de expertise

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5