PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 27 re s earch 8 9 van deze leveranciers van dat ene product. Slechts 10% van de opdrachtgevers geeft aan dat men wel- eens op een nieuwe leverancier gestuit is doordat die zichzelf 2016 2015 2014 n= 85 146 60 % % % Originaliteit van de producten 60 49 53 Prijs van de producten 48 43 47 Breedte van het assortiment 36 26 30 Creativiteit van de leverancier 32 * * Service door de leverancier 22 19 12 Mogelijkheid om logo op producten aan te brengen 19 16 8 Aanbod van duurzame artikelen 12 * * Omvang en soliditeit van de leverancier 9 2 - Contact met de account manager van de leverancier 8 10 8 *) niet gemeten Tabel 1: Reden(en) om voor nieuwe leveranciers van promotionele producten te kiezen, 2014-2016 Istockphoto ongevraagd aanbood, bijvoorbeeld door een telefoontje of een mailing. Niet minder dan een kwart van de nieuwe contacten tussen opdrachtgevers en leveranciers komt tot stand tijdens vak- beurzen. Bij het zoeken naar een leverancier die de gewenste promotionele producten kan leveren spelen catalogi, websites, naamsbekendheid en reputatie al jaren een belangrijke rol. Dat is ook in 2016 niet veel anders geworden, zoals blijkt uit tabel 2. Ruim 10% van de opdrachtgevers zweert nog bij het gebruik van een gedrukte catalogus maar een groeiend percentage (inmiddels 8 2016 2015 2014 n= 143 233 266 Oriëntatie op promotionele producten bij voorkeur via: % % % Gedrukte catalogi van leveranciers 11 10 15 Websites van leveranciers 44 41 38 Zowel de catalogi als websites van leveranciers 45 49 47 Totaal 100 100 100 Tabel 2: Catalogi en websites, 2014-2016

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5