PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 29 re s earch Opdrachtgevers weten wat ze willen 44%) kan prima uit de voeten met de websites van de leveran- ciers van promotionele producten. 45% gebruikt het liefst een combinatie van catalogi en websites. De catalogus wordt vooral gebruikt om inspiratie op te doen, terwijl de websites van de leveranciers meer een tool zijn om gericht promotionele produc- ten te zoeken en prijzen te vergelijken. Internet Sinds een aantal jaren tekenen zich twee manieren af waarop leveranciers van promotionele producten zaken doen met hun opdrachtgevers. Het kan via intensief contact (telefoontjes, per- soonlijke gesprekken, etc.): een methode die vooral door de full service leveranciers toegepast wordt. Aan de andere kant zijn er de webshops van de aanbieders van promotionele producten. De opdrachtgever zoekt dan zelf informatie op internet en plaatst zijn bestelling ook digitaal. Uit tabel 3 blijkt dat die methode van verkoop nog steeds groeiend is. Had vier jaar geleden zo’n 70% van de opdrachtgevers weleens online promotionele pro- ducten gekocht, inmiddels is dat meer dan 80%. De online groei is onmiskenbaar, maar gaat wel tamelijk langzaam en is niet te vergelijken met de groei in de online consumentenmarkt. Uit de tabel blijkt ook dat als een opdrachtgever eenmaal gewend is om zijn promotionele producten online te bestellen dat ook steeds frequenter wordt gedaan. Groen In het PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek 2016 is uitvoe- rig aandacht gegeven aan de rol van duurzaam geproduceerde promotionele producten. Uit tabel 4 komt naar voren dat het vrij slecht gesteld is met de kennis die opdrachtgevers hebben over de mate waarin door het eigen bedrijf gebruik wordt gemaakt van duurzame promotionele producten. Een deel van hen weet niet eens of er überhaupt duurzame promotionele producten ingekocht zijn, een ander deel weet dat ze wel ingekocht zijn maar kent het percentage daarvan niet. Zeker is dat 20% van de 2016 2015 2014 2013 2012 n= 143 233 266 243 176 % % % % % Nooit 18 23 24 29 29 Een enkele keer 39 43 39 39 39 Met enige regelmaat 21 17 23 20 20 Vrij vaak 14 12 10 9 9 Altijd 8 5 4 3 3 Totaal 100 100 100 100 100 Tabel 3: Promotionele producten bestellen via internet, 2012-2016 opdrachtgevers in 2016 geen duurzame promotionele producten heeft ingekocht terwijl van 57% van de opdrachtgevers bekend is dat er in het afgelopen jaar wel duurzame promotionele pro- ducten zijn ingekocht. Voor zover de ondervraagden daarvan het aandeel kenden, blijkt dit in de meeste gevallen nog ruim onder de 50% te liggen van het totaal ingekochte volume, zoals blijkt uit tabel 4. Van de opdrachtgevers die in 2016 met duurzame promotionele producten hebben gewerkt verwacht ruim de helft (56%) dat het aandeel daarvan in 2017 gelijk zal blijven, terwijl 41% ver- wacht dat het aandeel van duurzame promotionele producten juist zal stijgen. Opdrachtgevers blijken in veel gevallen ook aan 8 n= 143 % Onbekend of duurzame producten ingekocht zijn 23 Er zijn geen duurzame producten ingekocht 20 Er zijn wel duurzame producten ingekocht, maar aandeel onbekend 27 Er zijn wel duurzame producten ingekocht, nl. minder dan 10% 13 Er zijn wel duurzame producten ingekocht, nl. tussen 10% en 25% 6 Er zijn wel duurzame producten ingekocht, nl. tussen 25% en 50% 6 Er zijn wel duurzame producten ingekocht, nl. meer dan 50% 5 Totaal 100 Tabel 4: Inkoop duurzaam geproduceerde promotionele producten

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5