PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 31 re s earch 8 Opdrachtgevers weten wat ze willen de ontvangers van de door hen verspreide promotionele pro- ducten te vertellen dat het om een duurzaam geproduceerd promotioneel product gaat: 29% meldt dit altijd terwijl 50% dat soms wel en soms niet doet. 21% maakt er nooit melding van, wat je als een gemiste kans zou kunnen beschouwen. Aan de opdrachtgevers die geen gebruik maken van duurzame promo- tionele producten is gevraagd of men intern weleens over die mogelijkheid gesproken heeft. In bijna 40% van de gevallen blijkt dat niet gebeurd te zijn. Uit het onderzoek blijkt verder dat opdrachtgevers vinden dat zij over het algemeen redelijk tot goed door hun leveranciers geïnformeerd worden over zaken die met duurzaamheid samen- hangen, al is er nog veel ruimte voor verbetering. Verheugend is het gegeven dat bij een gering prijsverschil tussen een verge- lijkbaar duurzaam en niet-duurzaam promotioneel product bijna driekwart van de opdrachtgevers in dat geval zegt te kiezen voor de iets duurdere duurzame variant. Wat het PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek 2016 inzake duurzaam geproduceerde promotionele producten in ieder geval duidelijk maakt is dat leveranciers hun opdrachtgevers over het algemeen een redelijke keuze en voldoende informatie geven en dat dit bij een deel van de opdrachtgevers daadwerkelijk leidt tot de inzet van duurzame producten. Maar een nog altijd aanzien- lijk gedeelte van de opdrachtgevers blijkt toch nog (te) weinig geïnteresseerd te zijn in duurzaam geproduceerde promotionele producten. Naamsbekendheid Zoals elk jaar is aan de opdrachtgevers gevraagd naar de gehol- pen naamsbekendheid van leveranciers van promotionele producten. Er zijn een zeventiental namen van leveranciers aan hen voorgelegd met de vraag of zij deze namen kennen. Deze lijst is onder andere gebaseerd op de uitkomsten van de spontane naamsbekendheidvraag van vorig jaar. Qua ‘geholpen’ Veel meer kerstpakketten en eindejaarsgeschenken voor relaties In het PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek 2016 is ook gevraagd naar de inzet van kerstpakketten voor medewerkers en eindejaarsgeschenken voor relaties (zie onderstaande tabel). Er blijkt sprake te zijn van een sterk groeiende inzet: 61% van de bedrijven geeft een kerstpak- ket aan de medewerkers (dat was 53% in 2015), terwijl 43% een eindejaarsgeschenk aan relaties aanbiedt (dat was 37% in 2015). De waarde van een gemiddeld kerstpakket is dit jaar met zo’n 5% gestegen tot € 44,38. De waarde van een eindejaarsgeschenk voor relaties blijkt dit jaar op € 35,72 te liggen. En dat is een forse groei ten opzichte van 2015 toen aan eindejaarsgeschenk voor relaties € 25,61 werd besteed. Het gaat economisch beter en we nemen aan dat we dit terugzien in dit dank-je-wel van bedrijven aan hun zakenrelaties, zowel in aantallen als in waarde. Zoals bekend kunnen kerstpakketten bestaan uit een pakket met een ‘vaste’ inhoud, dus gevuld met concrete producten. Maar kerstpakketten kunnen ook cadeaubonnen bevatten of, sinds enkele jaren, een code waarmee online iets kan worden uitgezocht. Cadeaubonnen en codes worden wat populairder, want in ‘slechts’ 48% van de gevallen bevat dit jaar een kerst- pakket vaste producten terwijl dit in 2015 nog 59% was. In 26% van de gevallen bestaat het kerstpakket uit hetzij een cadeaubon (12%), hetzij een online code voor een geschenk (14%). Het gemengde kerstpakket is in opkomst: een aan- tal vaste artikelen aangevuld met een cadeaubon of code. Inmiddels heeft één op de vier kerstpakketten zo’n gemengde inhoud. Conclusie: kerstpakketten zitten stevig in de lift; in het pakket rukken de cadeaubonnen en digitale verzilveringsmogelijk- heden langzaam maar zeker op. 2016 2015 2014 Personeel Relaties Personeel Relaties Personeel Relaties n= 198 198 326 326 266 266 % % % % % % Ja 61 43 53 37 52 39 Nee 39 57 47 63 48 61 Totaal 100 100 100 100 100 100 Weggeven van eindejaarsgeschenken aan personeel en relaties, 2014-2016 Istockphoto

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5