PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 33 re s earch Opdrachtgevers weten wat ze willen 9 bekendheid blijkt IGO (Post) nu het hoogst te scoren met 73%, gevolgd door Van Helden (64%) en Multigift (53%). Iets lager sco- ren WOT-P (47%), Intercédé (44%), Be Global (42%) en Interimage (40%). Een vergelijking tussen de geholpen naamsbekendheidcij- fers die in tabel 5 staan en de cijfers van voorgaande jaren maakt duidelijk dat zich door de jaren heen slechts marginale verschillen hebben voorgedaan in de geholpen naamsbekendheid van de hier genoemde leveranciers. Conclusie Als het gaat om de inkoop van promotionele producten laat het PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek 2016 zien dat opdrachtgevers vrij goed weten wat ze willen en bovenal dat ze goed in staat zijn de weg te vinden naar de verschillende leveranciers. Ze zijn ook bekend met veel leveranciers en voeren regelmatig wisselingen door in de leveranciersselectie. Die wis- selingen hebben veelal te maken met het zoeken naar het juiste, liefst zo origineel mogelijke promotionele product. Los daarvan worden er nog diverse andere eisen gesteld aan leveranciers op het gebied van prijs, assortiment, service, etc. Als het gaat om het op dit moment in de belangstelling staande onderwerp ‘duurzaamheid’ doet zich een tweedeling voor tussen opdrachtgevers. Een meerderheid is geïnteresseerd in duurzaam geproduceerde promotionele producten, spreekt daar over met de leverancier, koopt ze vervolgens in en vertelt dit ook nog eens aan de ontvangers van zo’n product. Daar tegenover staat een groep opdrachtgevers die niet of nauwelijks geïnteresseerd is in de vraag of een promotioneel product wel duurzaam is. Omdat de vraag naar promotionele producten nogal divers is zien we in de praktijk dat veel opdrachtgevers naast duurzame promotio- nele producten ook nog altijd niet-duurzame producten inkopen. n= 143 % IGO (Post) 73 Van Helden 64 Multigift 53 WOT-P 47 Intercédé 44 Be Global 42 Interimage 40 Compacon 35 Webo 30 Kop & Schouders 29 Allgifts 28 Gemaco 28 XL Concept 27 Pinkcube 25 Robitex 24 Keiretsu 14 Bovi 12 Tabel 5: Geholpen naamsbekendheid van leveranciers (2016) Al met al tonen de ondervraagde opdrachtgevers in dit onderzoek aan dat ze met een behoorlijke interesse bezig zijn het maximale uit promotionele producten te halen. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5