PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 35 co l umn 8 In elke editie van PromZ Magazine treft u een column van mij aan. Ik doe dat met plezier, en ik hoop dat u met veel plezier mijn columns leest. Een enkele keer krijg ik een reactie en die beantwoord ik dan ook. Ik vind het namelijk erg leuk om met ‘gelijkgestemden’ een beetje te filosoferen over ons vakgebied. De vis wordt duur betaald TEKST: KEES-JAN ROZESTRATEN H et schrijven van een column betekent ook dat ik toch altijd wel weer even bezig ben met het beden- ken van het onderwerp. Ik wil afwisseling, inspelen op actualiteit, een vleugje humor, met beide benen op de grond blijven en in verband hiermee ook zeker een bepaalde Hollandse nuchterheid tonen. En vandaar dat ik regelmatig inspeel op situaties die ik zelf heb meegemaakt of gezien. In de winkel, op straat, op tv, op vakantie en wat allemaal nog meer passeert in het dagelijkse leven. Slechte communicatie Wat me regelmatig op valt, en ik heb daar vaker over gespro- ken, is dat een actie soms zó ontzettend slecht gecommuniceerd wordt. Bij de basis een leuke, originele of zelfs simpele actie, die alle potentie heeft om een waarlijke ‘fietsenspringer’ te worden. Maar waardeloos gecommuniceerd. En dat ‘slecht’ kan op meer- dere manieren: óf in copy, dus dan komt de boodschap niet over, óf in een slecht overwogen media-/middelenkeuze, waardoor de doelgroep niet voldoende in aanraking komt met de bood- schap. Je roept het dan wel, maar naar de verkeerde personen. Ook niet echt handig. Zo ook laatst. Ik was in Brabant en had vis nodig voor het diner. Dus ik naar de plaatselijke viskar. Bemand door nuchtere Zeeuwen en gegarandeerd verse vis. Ik kocht er wat haring, een vissoep, een gerookte paling en kabeljauwhaasjes. De rekening was zo’n 30 euro. Zegt de dame achter de toonbank: “Nou, dan krijgt u het mee voor 20 euro, want we geven al twee dagen 30 procent korting op alles. We gaan namelijk komende week op vakantie en we willen dus van onze vis af’. Gemiste kans Snapt u hem nog? Deze viskraam wil dus van de voorraad verse vis af en meldt dat dus pas nádat u gekocht heeft. Nergens een bord te bekennen, nergens ziet de consument dat hier behoorlijk wat te halen valt. Heel lief van deze mensen, want een tien- tje is toch lekker meegenomen, maar een compleet mislukte actie - voor hen althans - als u het mij vraagt. Want als ze nou gewoon een bord neerzetten ‘Vandaag 30% korting op alles’ dan trekken ze waarschijnlijk heel veel consumenten die nu hun Iglo- diepvrieskabeljauw kopen bij de supermarkt 20 meter verderop. En wat een gemiste kans om nieuwe klanten eens kennis te laten maken met hun - oprecht goede en verse - vis. Klanten die je met zo’n kortingsactie dus prima over de streep kunt trekken met een ‘trial-actie’ op basis van een afprijzing. Ik heb er nog even over gesproken met de dame van de viskar, maar ze begreep totaal niet wat ik bedoelde. En ik wilde niet te betweterig zijn en heb het dus daar bij gelaten. Wel een tientje korting in mijn zak gestoken. Maar had ik het vooraf geweten, dan had ik had eigenlijk best nog wat meer gekocht. Mijn diep- vries is behoorlijk groot en 30 procent korting is fors. Zo komt Splinter door de winter. Toch? Te weinig mediabudget Wat ik in de praktijk ook regelmatig tegenkom, is het feit dat een adverteerder een goede, impactvolle activatie aan het optuigen is, maar dat het mediabudget een sluitpost wordt. Dus weinig of geen geld om de consument te vertellen wat je aanbieding is. Huh? Ja, het gebeurt. En vaker dan u denkt! Dus moet u zich eens voorstellen: u zoekt bij de autodealer een leuke, nieuwe Istockphoto

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5