PromZ Magazine 4-2016
38 E lk volk krijgt het koopjesfestijn dat het verdient. Nederland heeft 32 jaar mogen genieten van de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Vorig jaar nam het retail- merk afscheid van dit kortingspektakel. Het gegraai van consu- menten, in bakken en uit andermans handen, paste niet meer bij de nieuwe, luxe positionering van de Bijenkorf. Daarmee nam het warenhuis ook afscheid van een omzet van drie dagen die gelijk zou zijn aan die van één à twee maandom- zetten. “De mensen komen niet voor korting, ze komen voor beleving,” zei topman Giovanni Colauto van de Bijenkorf in De Telegraaf. Bij de nieuwe luxestrategie passen volgens hem geen prijsgedreven promoties. Dat de Bijenkorf in 2015 een punt zette achter de Drie Dwaze Dagen, vindt retaildeskundige Paul Moers begrijpelijk. Volgens Moers was uit klantanalyses gebleken dat maar liefst 90 procent van de bezoekers van het kortingspektakel niet tot de doelgroep van de Bijenkorf behoorde. “Om te kunnen overleven, moeten retailers keuzes maken. De Bijenkorf is helemaal naar de boven- kant van de markt bewogen. Voor de klanten die echt geld willen De Bijenkorf had de Drie Dwaze Dagen nog maar net buiten de deur gezet, of Blokker intro- duceerde de Dolle Dagen. De eerste editie van het kortingsfestijn bleek geen doorslaand succes te zijn. Is er nog een toekomst voor zulke grootschalige prijspromoties? Het graaifestijn als promotiemiddel TEKST: ALLARD FREDERIKS uitgeven is het heel irritant als de winkel wordt bevolkt door oververhitte mensen die op koopjesjacht zijn. Ik heb alleen maar respect voor de keuze van de Bijenkorf.” Fenomeen De Drie Dwaze Dagen, in de volksmond de Dwaze Dagen, kon je met gerust hart een fenomeen noemen. Vrijwel iedere Nederlander kende het. Ook het Prijzencircus van V&D verdween het afgelopen jaar, door het faillissement van die winkelketen. Het Prijzencircus beleefde in 2015 z’n 51ste editie. Intussen hebben de Bijenkorf en V&D wel een gat laten vallen. Een gat waar Blokker met veel tromgeroffel in dook door z’n eigen kortingspektakel te claimen. Van 28 september tot 5 okto- ber vonden in alle Blokker-vestigingen de Dolle Dagen plaats, de grootste actie in de geschiedenis van Blokker. De consument kon ‘bijzondere aanbiedingen’ verwachten, zowel op producten uit het basisassortiment als op artikelen die speciaal voor de Dolle Dagen waren ingekocht. Meer dan duizend artikelen werden met korting aangeboden. De Bijenkorf De Blokker-commercial met actrice Sarah Jessica Parker
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5