PromZ Magazine 4-2016
z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 39 promot i on 8 Blokker gaf speciale actieboekjes uit, die in een oplage van 6 miljoen exemplaren huis-aan-huis werden verspreid. Ook waren ze digitaal beschikbaar op Blokker.nl. Branchevreemde aanbiedin- gen kwamen ook voorbij, zoals een leaseauto en de mogelijkheid om schoonmaakhulp in te huren. Goed gejat Bedenker van de Dolle Dagen is Robert Bohemen, directeur omni- channel formule & marketing van Blokker. Hij stapte afgelopen jaar over naar het familiebedrijf dat Blokker is. Daarvoor was hij hoofd marketing bij de Bijenkorf. “Beter goed gejat dan slecht verzonnen, moet hij gedacht hebben,” zegt Moers. Bohemen zag zich gesteund door een onderzoek van Motivaction, in opdracht van Blokker. Wat bleek: ruim de helft van de Nederlanders die bekend zijn met de Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus, mist deze acties. Van deze respondenten zou 61 procent graag zien dat Blokker een dergelijke promotie zou orga- niseren. En daarvan gaf 59 procent aan ook naar de Dolle Dagen te komen. Het zag er dus rooskleurig uit voor Blokker. De retailer wilde voortbouwen op de traditie van de Bijenkorf en V&D. De Dolle Dagen werden groots aangekondigd. In persberichten stelde Blokker een ‘gezellige drukte’ in de winkels te verwachten. Maar in veel vestigingen bleef het vrij stil. Het publiek kwam niet in groten getale opdagen, stelden verschillende media vast. Dagbladen als NRC en De Telegraaf meldden dat het retailconcern nog niet de helft van de geplande omzet had behaald. De Dolle Dagen waren volgens de kranten ‘grotendeels mislukt’ en ‘in het water gevallen’. Neergesabeld “Het is jammer dat Blokker in de pers zo is neergesabeld,” reageert Paul Moers. “De afgelopen vijf jaar heb ik niks anders gedaan dan vertellen over winkelketens die failliet gaat. De categorie ‘households’ heeft het extra moeilijk. Het is de enige sector die al jaren dalende cijfers vertoont. Blokker moet echt handelen. Niets doen is geen optie. Kijk maar naar V&D, waar jaar-in-jaar- uit niks gebeurde.” Ook Cor Molenaar, hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit en auteur van boeken als Red de winkel, prijst het feit dat Blokker iets onderneemt. “De belangrijke vraag is: is een bedrijf in deze tijd van disruptie bereid om het roer om te gooien en om nieuwe strategieën door te voeren? Blokker wil echt het model veranderen. Door de komst van Action is de markt totaal veranderd. Door de reorganisatie zit Blokker nog in een dip, maar ze hebben geen vreemd vermogen – dat is een groot voordeel. De familie zit er met miljoenen achter. Er zijn geen hijgende aandeelhouders of schuldeisers. En er zijn nieuwe mensen bin- nengekomen die de vrijheid hebben om de veranderingen door te voeren.” Het is tegenwoordig heel belangrijk om te focussen, stelt Molenaar. “Blokker kiest voor de vrouw, en voor het thuisdomein. En ze hebben drie duidelijke prijsniveaus: laag, midden en hoog. De vernieuwde winkels zijn een hybride concept: producten die
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5