PromZ Magazine 4-2016

z 2016 - nummer 4 - www.promz.nl 41 promot i on 9 (advertentie) Het graaifestijn als promotiemiddel niet in de winkel staan, kun je wel ter plekke bestellen en heb je de volgende dag in huis. Ongetwijfeld gaan ze ook met dynami- sche pricing werken: met digitale prijskaartjes kun je voortdurend op de actualiteit inspelen, zoals de weersomstandigheden.” Knipoog Zowel Molenaar als Moers heeft Blokker geadviseerd over de positionering. Met de uitwerking, zoals commercials en de Dolle Dagen, hebben beiden geen bemoeienis gehad. “Blokker heeft als archetype de jester, de nar”, zegt Moers. “Daarom hebben ze bijvoorbeeld Sarah Jessica Parker, actrice van Sex & The City, ingehuurd voor de tv-commercial. Je moet de Dolle Dagen ook zien in het kader van de knipoog.” Na afloop van de Dolle Dagen beantwoordde Bohemen vragen van RetailNews. Hij erkende dat de naam enorme verwachtingen had gewekt bij de buitenwacht. Maar hij had geen lange rijen voor de deur verwacht. “Natuurlijk zie je dat als retailer graag, maar dat is niet meer iets van deze tijd. Retailevents zoals de Drie Dwaze Dagen en het Prijzencircus van V&D speelden zich ook al steeds meer online af. Mensen shoppen waar en wanneer zij willen, waardoor het online aandeel groter wordt. Bovendien zijn wij in een ander segment actief. Wij verkopen geen mode-items zoals pumps, waar mensen in groten getale op af komen rennen.” Bohemen zei tevreden te zijn over de aanloop tijdens de eerste editie. Dat gold vooral voor de aankopen op internet. Van de online bestellingen kwam 40 procent van nieuwe klanten. Te vroeg Deze eerste editie van de Dolle Dagen kwam volgens Moers misschien wel iets te vroeg voor Blokker. “Het merk is aan het veranderen. Het assortiment gaat ook wijzigen. Maar er lopen nog contracten met leveranciers. Als de nieuwe artikelen in de winkels beginnen te komen, wordt het ook interessanter ommet Blokker vaart nieuwe koers Blokker valt onder Blokker Holding. Het familiebedrijf werd opgericht in 1896. De afgelopen jaren leidde de winkelketen flinke verliezen. In 2014 bedroeg het verlies 20 miljoen euro, in 2015 was dat opgelopen tot 52 miljoen euro, op een omzet van 2,1 miljard euro. De retailketen heeft recent het roer omgegooid. In de nieuwe opzet wil Blokker het ‘thuisdomein’ claimen. Het winkelcon- cept is vernieuwd. De familie Blokker investeert 100 miljoen euro om 450 van de 620 vestigingen om te bouwen volgens de nieuwe formule, met een nieuwe inrichting en een kleiner assortiment, de introductie van het eigen merk Blokker, en de mogelijkheid om ook in de winkel via een online kiosk producten te bestellen en thuis te laten bezorgen. nieuwe Dolle Dagen te komen. Mijn advies is: ga ermee door. Op termijn kan het een fenomeen worden.” Ook Molenaar stelt dat Blokker nog wat te vroeg is geweest met de Dolle Dagen. “De upgrading van de formule is nog volop bezig. De actie was geen doorslaand succes. Ik denk dat Blokker het heel goed gaat analyseren. Het zal mij niet verbazen als ze er niet mee doorgaan. Promotiemiddelen als Prijzencircus, Drie Dwaze Dagen en de Dolle Dagen zijn toch een beetje old school. Als consumen- ten iets voor de laagste prijs willen hebben, gaan ze naar internet. De winkel is er meer voor de beleving en het advies. Daar past zo’n kortingspektakel niet meer helemaal in.” Succes op internet Op internet heeft een kortingfestijn nog wel veel zeggings- kracht, stelt Molenaar. Ook daar zijn voorbeelden van te vinden. In november houdt Wehkamp bijvoorbeeld voor de derde keer de Wannahave Days, met kortingen op meer dan 70.000 artikelen. Bol.com organiseerde in het voorjaar weer de Bulk 10-Daagse. “Voor online winkels is zo’n periode met hoge kortingen een manier om een nieuwe doelgroep aan te boren”, zegt Molenaar. “Dat was altijd de reden voor winkels om zoiets te organiseren; ze hoopten zo meer mensen over de streep te trekken. Maar dat speelt niet meer zo, omdat consumenten minder naar de winkels gaan. Webshops kunnen met zulke acties ook hun adressenbe- stand updaten.” Wat zijn volgens Molenaar voor een keten als Blokker goede alter- natieven voor de Dolle Dagen? “Als het doel is om consumenten kennis te laten maken met de nieuwe Blokker kunnen ze met productpresentaties aan de gang gaan, zoals kookdemonstra- ties en kooklessen. Of je haalt die actrice van de commercial uit Amerika om te vertellen waarom ze Blokker zo geweldig vindt. Dat is minder generiek dan een prijzenfestival. Het is vooral zaak om dichtbij de eigen producten en doelgroep te blijven.”

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5