PromZ Magazine 4-2016

42 xxxx TEKST: xxxx HelloFresh verovert Nederland met z’n maaltijdboxen. Begin dit jaar lag het merk nog onder vuur vanwege agressieve verkoopmethoden en moeilijkheden bij opzegging van het abon- nement. De Autoriteit Consument & Markt en de Consumentenbond bemoeiden zich er zelfs mee. HelloFresh beloofde snel beterschap. Wat kunnen we leren van de nieuwe weg die HelloFresh is ingeslagen? ‘We zijn te enthousiast geweest’ ALLARD FREDERIKS M aaltijdboxen zijn er in soorten en maten. Wie gecharmeerd is van de propositie van gemakkelijk, gezond en gevarieerd eten, kan z’n hart ophalen bij de hoeveelheid ‘boxen’ die inmiddels op de markt is, zoals de Krat, Marley Spoon en Streekbox. Ook Albert Heijn heeft zich op dit segment geworpen, met de Allerhande Box. Een aanbieder die sinds 2012 hard aan de weg timmert, is HelloFresh. Er viel nauwelijks te ontkomen aan de promotie- tactieken van deze maaltijdboxenleverancier. Straatverkopers, huis-aan-huis-werving, telefonische verkoop; het zorgde ervoor dat negen op de tien Nederlanders in korte tijd HelloFresh kenden. Kortingkaarten HelloFresh lag op ramkoers, maar vloog begin dit jaar uit de bocht. Steeds meer consumenten beklaagden zich over de onduidelijke wervingsmethoden. HelloFresh overstelpte Nederland met kor- tingkaarten. Deze pasjes met korting van 20 of 25 euro op een maaltijdbox waren te vinden in tijdschriften, mailings en postpak- ketten van partijen als Zalando, overigens een zusterbedrijf van HelloFresh binnen het Duitse moederbedrijf Rocket Internet. Veel consumenten hadden alleen niet in de gaten dat ze minimaal twee boxen moesten afnemen, en dat voor de tweede box de normale prijs gold. HelloFresh gooit het over een andere boeg Ook bleek het voor diverse klanten erg lastig om het abonne- ment op te zeggen. Een copywriter vergeleek HelloFresh-directeur Maartje Frederiks in een blogpost met een stalkende ex – zijn verhaal werd ruim vierhonderdduizend keer gelezen. Dagbladen, tv-journaals, en zelfs het satirisch tv-programma Zondag met Lubach besteedden aandacht aan de piepende en krakende marketingmachine. De Consumentenbond maakte melding van klachten over HelloFresh en riep het merk op om hier iets aan te doen. Hoge boom HelloFresh ving veel wind, maar andere aanbieders van maaltijdboxen bleken hun voorwaarden ook niet goed voor elkaar te hebben. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) had hier na meldingen van consumenten onderzoek naar gedaan. De waakhond constateerde dat veel aanbieders ten onrechte geen bedenktijd aanboden op het abonnement en dat ze daar ook niet duidelijk over waren. Zes leveranciers, waaronder HelloFresh, beloofden onder druk van de ACM beterschap. Schoon schip HelloFresh trok zich de kritiek aan en besloot om echt schoon schip te maken. De overvloed aan kortingkaarten is bijvoorbeeld stopgezet, licht hoofd marketing & sales Derk van Wingerden van HelloFresh toe. “We hebben in het verleden inderdaad met

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5