PromZ Magazine 4-2016

2016 - nummer 4 - www.promz.nl 5 C O M M E N T A A R d o o r K a r i n S c h a p e r p r o m z PromZ Magazine 17de jaargang, december 2016 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 4x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrijken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Frank de Bruin, Charles Borremans, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel./fax: 072-5153053 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: Hans Janssen a.i. Advertentie-acquisitie: John Swaab, Meryem Karakus Traffic: Monique Zijlstra-Brandt Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 Zoals gebruikelijk aan het eind van het jaar, treft u in dit nummer een groot deel van de uitkomsten aan van het onafhankelijk onderzoek dat PromZ Magazine jaarlijks laat uitvoeren onder functio- narissen bij het Nederlands bedrijfsleven (van MKB tot multinationals, overheden en non-profit organisaties), die promotionele producten en relatiegeschenken inkopen. Vorig jaar begonnen we echt herstel te zien van de economie en het daarbij behorende consumen- tenvertrouwen. En dat zagen we ook terug in de groeiende budgetten voor premiuminkoop bij het bedrijfsleven. Toen zeiden opdrachtgevers te verwachten voor 2016 3,3, procent méér budget te kunnen besteden aan promotionele producten en relatiegeschenken. En dat is precies uitgekomen! Voor 2017 verwachten opdrachtgevers ook een groei van het budget, namelijk bijna 2 procent. De branche zelf is een stuk positiever over de groeiverwachting voor 2017. Uit de hogere bestedingen, en met name het feit dat er in 2016 ten opzichte van 2015 beduidend meer kerstpakketten aan werknemers zijn gegeven en meer zakenrelaties een eindejaarsgeschenk hebben ontvangen, mogen we concluderen dat het bedrijfsleven zijn personeel en klanten weer meer koestert en bedankt voor hun loyaliteit – behalve dan de directie van ABN Amro die al zijn medewerkers aan het einde van dit jaar naar huis durft te sturen zonder kerstpakket. Het jaar overziend, valt op dat we in PromZ Magazine veel aandacht hebben besteed aan duurzame promotionele producten en MVO. Koop geen ‘plofkip’, zeiden we. Wie automatisch voor de goed- koopste uitvoering van het promotioneel product gaat, loopt steeds meer het risico op het kopen van een ‘plofkip’. En je kunt plofkippen wel kopen en eten, maar de consument vindt een plofkip steeds meer ‘not done’. Dat geldt ook voor premiums en relatiegeschenken. Hoe ‘groener’, ‘duurzamer’ en ‘bewuster’ promotionele producten zijn, hoe meer mensen de bedrijven waarderen die deze producten cadeau doen, hoe meer ze dan ook die cadeautjes waarderen, gebruiken en bewaren. Supermarkten willen nu steeds minder plofkippen in de schappen. Maar uit het onderzoek onder inkopers blijkt dat er nog wel wat meer ‘bewust’ premiums en relatiegeschenken ingekocht kunnen worden. Men zegt er wel wat meer geld voor over te hebben, men praat en denkt er wel over, maar handelt er nog te weinig naar. Put your money where your mouth is. Compliance is key. Vraag uw relatiegeschenkenleverancier er naar. Zij hebben veel tijd en geld geïnvesteerd in hun kennis en in het vinden van compliant inkoopkanalen. ‘Geef bewust’, wij hopen dat dit uw motto wordt voor 2017. Dan wordt 2017 een echt mooi promo- tioneel productenjaar. Wij wensen u een goed en gelukkig 2017! Put your money where your mouth is

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5