PromZ Magazine 4-2016

6 J aarlijks verkiest PromZ Magazine een premiumpromo- tie die het label PromZ Premium Promotion of the Year krijg t. Dat vinden we de beste premiumpromotie die de ‘power van het premium’ benadrukt. De award brengt onder de aandacht hoe de combinatie van premium en actiecom- municatie het succes van de actie als geheel kan versterken. Eén en één is drie. ‘Doe mij maar een jojo’ is niet meer van deze tijd… Het premium moet passen bij het merk en/of het product, functioneel zijn, en passen bij de doelgroep en de boodschap die de fabrikant of retailer wil overbrengen. Dan haal je het beste uit de sales promotionactie. Een losse flod- der die geen relatie heeft met waar het in de actie en bij het merk om gaat, is zonde van de investering – en kan zelfs een averechtse uitwerking hebben. Naadloze combinatie Omdat we als vakblad pleiten voor een naadloze combinatie en integratie van premium en communicatie, bestaat de jury die de ‘nr 1 Premiumpromotie’ kiest altijd uit deskundigen op het gebied van promotionele producten, actiemarketing en commu- nicatie. In de jury zaten Charles Borremans (Goud Uberconnected), Kees-Jan Rozestraten (De Combinatie van Factoren), Ed van Eunen De Dino-actie van Albert Heijn is uitgeroepen tot de PromZ Premiumpromotion of the Year 2016. Premium en communicatie vormen een mooi geheel en versterken elkaar. Een mooie, geïntegreerde campagne. Het toepassen van AR en VR maakte deze actie uniek. Met de Dino-actie heeft AH deze nieuwe techniek in alle huiskamers van Nederland gebracht. Dino-actie beste premiumactie van dit jaar TEKST: KARIN SCHAPER FOTO: LUZAN VEENENDAAL (Van Eunen Marketing), Frank de Bruin (Activate&co), en Allard Frederiks en Karin Schaper (beiden PromZ Magazine). NB: het gaat niet om resultaten, ook niet om de originaliteit van het premium (al is dat wel een pré), maar om het geheel van premium en communicatie(kanalen): de actie moet mooi ‘rond’ zijn en geen samenraapseltje van alles. AH (zie ook pag. 14), andere grote supermarktketens en fabri- kanten zijn door de jaren heen de prijswinnaars en kanshebbers geweest van de PromZ Premiumpromotion of the Year: onder- nemingen die beschikken over ruime budgetten voor de inkoop van (custom made) premiums en actiecommunicatie via diverse media. Het ligt dan ook voor de hand dat juist deze bedrijven met hun premiumpromoties scoren. Maar niet onbelangrijk is dat ze hun budgetten dan ook daadwerkelijk aanwenden voor de inkoop van de juiste premiums, en het ontwikkelen van goede acties en actiecommunicatie. Ze investeren in mensen met die kennis, of dat nu intern is of extern wordt ingekocht. Maar above all: met hun premiumpromoties zijn ze een voor- beeld voor het vak om ondernemers en marketeers, ongeacht de omvang en aard van hun bedrijf, te inspireren waar het gaat om de effectieve inzet van premiums in hun merkactivatie en promotionele activiteiten. PromZ Premiumpromotion of the Year 2016

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5