PromZ Magazine 4-2016

60 no t e z Musea verdienen 26 miljoen euro aan sponsoring Nederlandse musea spreken een steeds groter publiek aan, afkomstig uit binnen- en buitenland. Maar mid- delgrote en kleine musea schrijven rode cijfers, net als voorgaande jaren. Dit blijkt uit Museumcijfers 2015, een jaarlijks onderzoek door de Museumvereniging onder ruim 400 musea. Sponsorgelden stijgen licht en bedragen voor alle Nederlandse musea samen 26 miljoen euro. Musea hebben voor een gezonde bedrijfsvoering in de toekomst een positief exploitatiesaldo nodig, stelt de Museumvereniging. Van de gezamenlijke omzet van 1 miljard euro verdienen de musea bijna een half miljard euro zelf. Hun eigen inkomsten stegen afgelopen vijf jaar met 51%. De subsidies per bezoek daalden in diezelfde periode met 30%. Museumkaart Ook de Museumkaart draagt bij aan de groei van de eigen inkomsten. In 2015 waren er 1,2 miljoen kaarthouders, een stijging van 50% in vijf jaar. De vergoeding voor Museumkaart- bezoeken is in deze periode meer dan verdubbeld tot 52 miljoen euro in 2015. Ondanks de kostenbesparingen in de afgelopen jaren realiseert de sector slechts een bescheiden overschot van 15 miljoen euro. bron: marketingtribune.nl Wearables om loyalty te kweken Wearables zijn de nieuwe generatie mobiele devices die op het lichaamworden gedragen, zoals bijvoorbeeld een smartwatch of een fitness tracker. De potentie lijkt eindeloos, En daarmee ook de mogelijkheden die deze nieuwe technologie biedt aan bedrijven voor het verbeteren van de customer journey en loyaliteit van hun klanten. Bij wearables denkt iedereen nu nog vooral aan de smart- watch. Daarnaast zie je ook steeds meer fitness trackers, de armbanden die vooral tijdens sporten veel worden gebruikt en verschillende mogelijkheden hebben om inzicht te geven in je activiteiten en helpen bij het nastreven van (fitness) doe- len. Maar de mogelijkheden zijn eindeloos. ‘Slimme’ brillen bijvoorbeeld, maar ook sieraden, sleutels, hoeden, accessoi- res en zelfs kleding. Alles wat gedragen kan worden, kan in principe een wearable zijn. Neem bijvoorbeeld Ringly, een bedrijf dat ‘slimme’ ringen maakt. Met de ring blijf je niet alleen altijd op de hoogte van alles wat gebeurt op social media en of je berichten hebt ontvangen, je kunt er zelfs mee betalen. Een ander voorbeeld is General Motors, die bezig is met de ont- wikkeling van een autosleutel als wearable. Enorme potentie Wearables bieden bedrijven in theorie enorme potentie. Niet alleen maken ze het mogelijk om de klanten nog mak- kelijker en persoonlijker te bereiken, ook de mogelijkheden voor het vergaren van data zijn groot. Wanneer bedrijven dit op de juiste manier kunnen inzetten, wordt het betrekken, stimuleren en activeren van klanten op een-op-een niveau (hyper personalisatie) mogelijk. bron: Loyaltyfacts.nl Albert Heijn organiseerde op 9, 10 en 11 december voor de tweede keer op rij het Allerhande Kerstfestival in Het Spoorwegmuseum in Utrecht. Het ‘smakelijke foodfestival met de sfeer van een kerstmarkt’ moet inspiratie bieden aan dui- zenden consumenten. Deze editie waren er weer meer workshops en kooksessies van bekende culinaire experts, waaronder Ron Blaauw, Moshik Roth, Eke Mariën en Harold Hamersma. Nieuw dit jaar waren ook het Allerhande podium en de Allerhande proefkeuken en een speciale beauty, styling & cadeau tent. Het Allerhande Kerstfestival was vorig jaar met 30.000 bezoekers compleet uitverkocht. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5