PromZ Magazine 4-2016

Korte- en lange termijn effect Premiums en promotionele producten worden zowel voor korte termijn als voor lange termijn marketingdoelstellingen ingezet. Op de korte termijn gaat het doorgaans om verkoopbevorderende activiteiten. Premiums trekken de aandacht naar het product of de dienst en geven de koper een extra wat hij anders niet gehad zou hebben. Op de lange termijn worden promotionele producten (mede) ingezet om de naamsbekendheid op te bouwen of te verstevigen en/of loyalty te genereren. Loyaltyprogramma’s (of incentive- of motivatieprogramma’s) zijn doorgaans spaarprogramma’s, waar- bij punten (al dan niet digitaal) kunnen worden ingewisseld voor cadeaus. Over een langere periode is er dus contact met de doel- groep. Gedurende de loop van het programma zijn er diverse contactmomenten mogelijk om de band met de afnemer verder te verstevigen. Deze programma’s kunnen zowel worden gericht op de consument als op de zakelijke relaties, bijvoorbeeld het handelskanaal. Of premiums nu op de korte of de lange termijn worden gebruikt, belangrijk is dat ze het merkimago, de merkcommunicatie en het productgebruik ondersteunen, en aansluiten bij de belevingswe- reld van de doelgroep. Gratis premiums/weggevers/giveaways Gratis premiums/weggevers verkrijgt men zonder bijbetaling bij aankoop. Vaak zijn het letterlijk kleine producten, die tijdens de actieperiode on pack (meegeseald bij het product), in pack (ingesloten in de verpakking) of near pack (los bij het product in het schap) gedistribueerd kunnen worden. Maar ook producten van een grote(re) afmeting kunnen dienst Gemakshalve praten we heel vaak over ‘relatiegeschenken’. Maar niet alles is een relatie- geschenk. Uw leverancier beschikt over een scala aan artikelen voor uiteenlopende doel- stellingen op het gebied van marketing, communicatie, sales en loyalty. Relatiegeschenken zijn in feite een onderdeel van dat hele scala. Toelichting op gangbare promotionele begrippen doen als gratis premium. Een gratis afwasmachine bij aankoop van een keuken is in feite ook een gratis weggever. Waar het om gaat is dat de winkelwaarde van het premium in verhouding staat tot het aankoopbedrag van het product of de dienst waarbij het cadeau wordt gedaan. Premiums met (bij)betaling Premiums met (bij)betaling worden vaak ingezet om de consu- ment of zakenrelatie bewust te maken van de waarde van het product of van het premium, of van allebei. Premiums waar- voor moet worden bijbetaald, dekken gedeeltelijk of in zijn geheel de inkoopkosten van het premium. Die laatste worden self liquidating genoemd. Als de hoogte van het (bij)betalen dat toestaat, kunnen ook (een deel van) de handlingkosten middels deze promotietechniek worden afgedekt. Premiums waarvoor moet worden (bij)betaald, moeten een zekere geldwaarde en/of waarde in de zin van exclusiviteit vertegenwoordigen. Relatiegeschenken / business gifts Relatiegeschenken zijn meestal producten uit de hogere prijs- klasse, maar dat hoeft niet. Het gaat er om dat de ontvanger een blijk van waardering krijgt en dat zit ‘m vooral in de zorg waar- mee het voor hem is geselecteerd. Relatiegeschenken draaien immers om de persoonlijke touch. Kerstpakketten, eigen keuzeconcepten en eindejaarsgeschenken Kerst- of eindejaarsgeschenken of -pakketten c.q. eigen keuze concepten hebben dezelfde dank-je-wel functie als het relatie- geschenk, maar dan richting eigen personeel of handelskanaal. Daarnaast kunnen ze een heel goed instrument zijn om loyalty en motivatie te bewerkstelligen. z www.promz.nl/produczfinder 65

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5