PromZ Magazine 4-2016
9 Een goede textiel leverancier ontzorgt Textiel inkopen is echt een aparte tak van sport. Je moet verstand hebben van materiaal, maatvoering en pasvorm. Een groot aantal in textiel gespecialiseerde leveranciers beschikt dan ook over aparte ontwerpprogramma’s en werkt samen met stylisten. Consumenten zijn gewend aan kwaliteit en willen kwaliteit krij- gen. Voor veel consumenten is retail de norm. Vooral jongeren kijken naar wat hot en hip is. Mode- en retailtrends moeten worden vertaald naar promotionele kleding, maar de looks van promotionele kleding moeten langer meegaan dan de paar maanden van een modeseizoen! • Afpassen medewerkers • Sturen van de collectie • Per persoon verpakken zonodig • Het bepalen van de maten • Het bepalen van de voorraad en op voorraad houden • Het bepalen van de kwaliteit • Vertrouw op de kennis van de leverancier en geef hem de lead Keurmerken en certificaten Hoe zit het met duurzaamheid, vraagt u? Want vanuit consumen- ten en het bedrijfsleven is er tegenwoordig veel aandacht voor duurzaamheid en MVO (maatschappelijk verantwoord onderne- men), zeker ook in relatie tot de textielindustrie. Wie Bangladesh zegt en instortende fabrieken die honderden slachtoffers onder de plaatselijke bevolking maken, zegt genoeg. Bonafide leveranciers willen ver weg blijven van deze praktijken. Struin dan ook niet zomaar het internet af op zoek naar iemand die zegt voor weinig geld een kledingcollectie te kunnen leveren. Ten eerste loop je het gevaar dat er zomaar iets van de plank wordt gepakt zonder te letten op materiaal, pasvorm en kwaliteit. Ten tweede is het maar de vraag wat de herkomst van de stoffen en de kleding is. Focus op Europese landen Inkopen en produceren in Europa heeft steeds vaker de voorkeur. Europa staat bekend om zijn hoge kwaliteit, zowel wat betreft productie als grondstoffen. Een zeer goede kwaliteit katoen en badstof – tegen prijzen die concurreren met die uit het Verre Oosten – komt tegenwoordig uit landen in Europa, bijvoor- beeld Portugal. En omdat er minder kilometers moeten worden afgelegd om de producten naar Nederland te vervoeren, is dit ook minder belastend voor het milieu. Europese wetgeving is ook al op hoog niveau waar het gaat om het milieu, veiligheid voor consumenten en arbeiders en rechten die via cao’s zijn geregeld. Textiel bedrukken of borduren? De bewerking is afhankelijk van de mogelijkheden van de stof. Bedrukken en borduren zijn de twee meest gebruikte toepassingen. Zeefdruk / transferdruk De meest gebruikte techniek is nog steeds zeefdruk. Maar wat je steeds vaker toegepast ziet is transferdruk, en dat is heel geschikt voor meer logo’s, meer kleuren en PMS-kleuren. Met deze techniek kun je ook vrij eenvoudig kleine details weergeven. De techniek leent zich ook goed voor waterdichte stoffen. Borduren Om te borduren heb je ruimte nodig om ‘in te spannen’. Dat kan bijvoorbeeld niet op een borstzak van een overhemd. Borduren heeft een luxe uitstraling, maar is minder geschikt voor lichte en waterdichte stoffen. Sublimeren Sublimatietechniek is ideaal voor full colour en kan zelfs over naden. Maar het kan alleen wordt toegepast op polyester items (minimaal 60%) en witte of lichte kleuren. Embossing en debossing Embossing en debossing, een techniek voor een opvallend 3D-effect. Geschikt voor waterdichte kleding, maar niet voor de kleur wit. Laserengraving Laserengraving is een nieuwe techniek, die perfect is voor tech- nische weefsels. Tone on tone effect, maar kan alleen gebruikt worden op synthetische weefsels, dus niet op katoen. Patches Er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van patches, zowel gedrukte als geborduurde die dan later op de kleding worden aan- gebracht. In de toekomst kunnen we combinaties van technieken verwachten, bijvoorbeeld een deel van het logo met lasergravure en de details geborduurd. Dit is in Amerika al een trend. 4 tips voor inkopers en een handige checklist: zie www.textielleveranciers.nl/inkopen www.promz.nl/produczfinder 67
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5