PromZ Magazine 4-2016
2016 - nummer 4 - www.promz.nl 9 z award 9 Dino-actie beste premiumactie van dit jaar zijn kwalitatieve producten die mensen echt kunnen en willen gebruiken. Die producten blijven langdurig in het bezit van de ontvanger: goed voor uw merk, waardevol voor de ontvanger en minder belastend voor het milieu omdat ze niet of pas na jaren in de afvalbak terecht komen. Functionele promotionele producten zijn dan ook echt van deze tijd. En de Dino-actie richtte zich weer op de 3 generaties, inmiddels ook een ingrediënt voor succes. Ook dat heeft AH hier knap gedaan, aldus de jury. Bioloog Freek Vonk inzetten op het moment dat hij echt populair wordt (of is het andersom…?): bijna niemand die hem niet leuk en enthousiast vindt vertellen over de natuur, iedereen kent de naam. Welke grootouders en ouders willen niet dat de (klein)kinderen spelen- derwijs iets leren over de natuur, welke kinderen vinden dino’s niet spannend en hoe leuk is het om je moeder, opa en oma ook ineens met een VR-bril op hun neus te zien? Succes verzekerd! AH heeft met de Dino-actie de nieuwe technieken in alle huiskamers van Nederland gebracht. Typisch AH “Omdat we onze klanten alle weken van het jaar willen verrassen met aantrekkelijke spaaracties, is er binnen onze marketingtaf- deling een speciaal team dat zich hiermee bezighoudt. Samen met leveranciers kijken zij hoe we unieke en toegankelijke acties kunnen bedenken die jong en oud aanspreken,” aldus een woordvoerder van AH desgevraagd. In 2015 reageerde AH op de PromZ-award met: “We proberen elke keer weer met typische AH acties te komen. De Dino-actie is ook zo’n typische AH-actie, je hoeft het blauwe logo eigenlijk niet eens te zien om al te weten dat dit een actie van AH is. Dat is dat bio-domein dat AH heeft geclaimd. Vorig jaar zette AH met zijn dierenplaatjesactie al Freek Vonk in, naast de ‘klapper’ met de moestuintjes. Met de moes- tuintjes volgde AH de eerder ingeslagen weg om duurzaam en Maandag 6 juni startte Albert Heijn een landelijke spaaractie waarbij kinderen alles konden leren over dinosaurussen. Met deze spaaractie wilde Albert Heijn kinderen van Nederland spelenderwijs en met inzet van moderne technologieën als augmented en virtual reality voorbereiden op de komst van de T. rex, die in september naar Nederland werd gehaald door Naturalis. Samen met evolutie-bioloog Freek Vonk stapte je midden in een virtuele wereld van de dino's. Door de gratis AH dino-app en 160 dinoplaatjes met feiten en wee- tjes - waarvan 20 met augmented en virtual reality – was je voor even terug in de tijd van de dino's. T. rex In september kon iedereen naar Naturalis om het skelet van T. rex te bekijken; de eerste originele en meest complete T. rex buiten de VS. Werner van Vessem, VP marketing commu- nicatie van Albert Heijn: "Toen Naturalis - de thuisbasis van Freek Vonk - bekend maakte dat zij het skelet van een echte T. rex naar Nederland gaan halen ontstond bij ons meteen het idee om de wereld van de dinosaurus 'tot leven te wekken'. Met de kennis van Naturalis, de conceptontwikkeling en cre- ativiteit van TBWA én de kunde van &samhoud media op het gebied van nieuwe techniek hebben we een poging gedaan educatie en plezier op een breed toegankelijke manier bij elkaar te brengen.” Belevingswereld “Met behulp van moderne technologieën als augmented en virtual reality is er rondom de spaaractie een realistisch span- nende belevingswereld gecreëerd waarbij Albert Heijn de dino's voor iedereen tot leven brengt. Augmented en virtual reality zijn al langer beschikbaar, maar werden nooit eerder zo breed en educatief ingezet als nu. Met deze unieke spaar- actie komen duizenden kinderen in Nederland spelenderwijs in aanraking met AR en VR en zijn ze voor even samen met Freek Vonk terug in de tijd van de dino's. In de gratis AH dino- app zitten maar liefst 400 leermomenten verstopt,” aldus AH zelf over de actie. De actie liep tot 3 juli. Het verzamelalbum, VR-brillen en de spaarplaatjes waren verkrijgbaar in alle winkels. Bij beste- ding van 10 euro ontvingen klanten een set met daarin 4 dinoplaatjes. In totaal waren er 160 kaartjes met feiten en weetjes - waarvan 20 augmented en virtual reality. Er waren twee soorten VR-brillen verkrijgbaar in de winkel. Een karton- nen variant voor 2,49 euro en een iets luxere plastic versie die 6,99 euro kostte. Het verzamelalbum was verkrijgbaar voor 0,49 euro en in de eerste week gratis bij aankoop van de bonusaanbieding op de voorkant van de folder. De AH dino-app was gratis te downloaden voor iOS en Android. 8
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5