PromZ Magazine 1-2017

z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 11 even t 8 Lifestyle De ‘ouwe getrouwen’ die al jaren de beurzen PromZ Event en RelatieZ bezochten, komen nu naar Rotterdam Ahoy voor PromZ. live. Maar er komen ook steeds meer twintigers en jonge der- tigers die voor hun werk (mede) verantwoordelijk zijn voor actiemarketing en de inkoop van promotionele producten. PromZ. live past bij hun lifestyle en geeft hen het podium dat past bij het huidige vakgebied actiemarketing, dat steeds dynamischer wordt en zich verder ontwikkelt en professionaliseert. Je mag ‘podium’ trouwens letterlijk nemen: er is ruimte voor workshops en demonstraties, bijvoorbeeld hoe het bedrukken en personaliseren van promotionele producten in zijn werk gaat, wat wel en niet mogelijk is. In de loop der jaren zijn de technieken in snel tempo verder ontwikkeld; zelfs personaliseren per stuk is inmiddels mogelijk. Er zijn bedrijven waar je één pen of één paraplu met de naam van je klant kunt laten bedrukken: dat is pas een heel persoonlijk relatiegeschenk. Je kunt ‘smaakvolle’ gifts & gadgets – van gepersonaliseerde taarten tot en met de inhoud van kerstpakketten - ook letter- lijk proeven. Je kunt praktische seminars – in de vorm van een silent disco – bijwonen. Of ga naar het actiemarketingplein om professionals te ontmoeten en met ze in gesprek te gaan: laat je adviseren en inspireren, zo maak je optimaal gebruik van de mogelijkheden tot interactie met de leveranciers van relatie- geschenken en premiums. De aanbieders staan open voor alle vragen en opdrachten. Ze kunnen je adviseren wat je het beste kunt doen. En wie weet leer je op het plein nieuwe collega’s ken- nen, met wie je kennis en ervaring kunt uitwisselen. Compliance Op PromZ.live, de demonstraties, de seminars etc., zie je wat er eigenlijk allemaal komt kijken bij het inkopen, op voorraad houden, personaliseren, bewerken en distribueren van promotio- nele producten, of het nu om standaardproducten gaat of custom made artikelen. Het lijkt vaak zo makkelijk. Maar door de toe- nemende eisen op het gebied van compliance (alle producten moeten voldoen aan Europese wet- en regelgeving, die steeds complexer wordt) is het samenwerken met een bonafide en vakkundige leverancier van steeds grotere waarde. Compliance, we schrijven er vaak over. Neem het serieus, want niemand wil ondeugdelijke producten op de markt brengen en negatief in de Sterke merken Edwin Bouman, voorzitter van de brancheorganisatie PPP (Platform Promotional Products): “Dat promotionele produc- ten merken sterker maken, weten we allemaal, zeker de professionele marketeers bij de grote concerns. En toch is het nodig om het Nederlands bedrijfsleven - met name de com- mercieel verantwoordelijken binnen het groot MKB - daar nog dieper van te doordringen. Promotionele producten zijn volwaardige marketingmedia, vinden wij. Er dient rekening mee gehouden te worden bij het opstellen van marketing- plannen en begrotingen.” Om de kracht van promotionele producten te illustreren, hanteert het PPP uitkomsten uit diverse marktonderzoeken die zijn gedaan naar het bereik en gebruik van promotionele producten in de praktijk. Je moet ze met een klein korreltje zout nemen, maar ze geven een goede indicatie van de waarde en waardering van deze producten: • 75% van de ontvangers hebben tenminste één pro- motioneel product in de directe omgeving van hun werkplek • Schrijfwaren zijn sinds jaar en dag heel gewild als promotioneel product • 70% van de ontvangers bewaren promotionele produc- ten langere tijd. Zeker als deze nuttig zijn voor gebruik: tassen, promotioneel textiel, gezondheids- en veilig- heidsitems en schrijfwaren zijn meest voorkomende producten Positief “En wist je dat als je een grote groep mensen zou vragen of ze positief aankijken tegen bedrijven of merken als ze van zo’n bedrijf of merk een promotioneel product hebben ontvangen, dat dan de overgrote meerderheid daarop beves- tigend antwoordt? Wist je dat vervolgens ruim 60 procent van de groep ondervraagden aangeeft dat ze bereid zijn zich te verdiepen in meer diensten of producten van de afzender van het promotioneel product?” aldus het PPP. PromZ Promotional Product of the Year De zogeheten PromZ Promotional Product Awards worden elk jaar toegekend door een vakjury en een publieksjury in 5 categorieën. De prijzen worden uitgereikt op PromZ.live. De publieksjury wordt gevormd door bezoekers van PromZ.live, die de in aanmerking komende producten beoordelen en op de beurs stemmen op hun favorieten.De vakjury beoordeelt aan de hand van een aantal criteria als originaliteit, toepas- singsmogelijkheden en inzetbaarheid, mogelijkheden voor bedrukking etc. De 5 categorieën zijn: kantoorartikelen, give away’s/beurs- artikelen, sport & outdoor, huishoudelijke artikelen en overige artikelen. Op www.promz.live kun je ook online de producten zien en je stem uitbrengen. LIVE prom

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5