PromZ Magazine 1-2017

2017 - nummer 1 - www.promz.nl 31 9 H oe beter de campagne, (spaar)actie, het relatie- of eindejaarsgeschenk aansluit bij de belevingswereld van je doelgroep, hoe meer het mensen in het hart raakt en bij hen in gedachten blijft. En daar doe je het mede om. Je wil dat je klanten en je medewerkers een goede associ- atie bij jouw bedrijf- of merknaam hebben en die naam niet vergeten. Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1960): denk Beatles, flower power en vrouwenemancipatie. Het is best een vitale generatie: gepensioneerden met drive. Late babyboomers zien ‘de jonkies’ het roer overnemen, en zo hoort dat ook wel. Zelf behoren ze tot de gevestigde orde en hebben ze op allerlei vlakken, zowel privé als zakelijk, een grote dosis ervaring. Doorgaans weten ze te genieten van het leven, iets waar ze graag hun geld aan uitgeven. Generatie X (geboren tussen 1961 en 1980), ook wel ‘vleiend’ de generatie Nix genoemd. Maar een groot aantal van de Nix’ers is toch best goed terecht gekomen en geslaagd in het leven, en ook zij genieten graag van de mooie dingen in het leven. Zij zijn opgegroeid met het motto ‘jezelf zijn’ en ‘je eigen ding doen’. Generatie Y (geboren tussen 1981 en 1995), ook wel genera- tie Next genoemd, of de Millennials. Een beetje een ‘verwende’ generatie met grenzeloze ambities. Ze willen best werken in pri- vétijd, maar ook privézaken regelen tijdens werktijd. Ze kunnen niet zonder mobieltje en communiceren met name digitaal. Ze worden graag authentiek, speciaal en creatief gevonden. Generatie Z (geboren na 1995, zoals bijvoorbeeld onze toekom- stige koningin Amalia). Ook zij zijn vergroeid met de mobiele Wat zijn grofweg de kenmerken en interesses van de vroege en late babyboomers, gene- ratie X, generatie Y en generatie Z? Want wie klanten aan zich wil binden en eigen mede- werkers wil belonen, moet rekening houden met wat ze boeit, en wat ze leuk vinden. Ken je klant. Kenmerken van de klant TEKST: SABINE DOELMAN telefoon, ze zijn veeleisend, maar ze gaan wel voor sfeer en waardering. Ze zijn gewend aan multitasken en constante infor- matiestromen. Ze gaan graag de dialoog aan. Ze kunnen zich maar kort echt concentreren, maar zien wel overal mogelijkheden en ze zijn creatief. (bron o.a. Vrij/de Telegraaf) En wat krijgen we na generatie Z? Er zijn ideeën dat deze nieuwe generatie zal opgroeien met robots als natuurlijk onder- deel van hun bestaan. “Ook vandaag de dag leven we al met robots, maar toch is er de afgelopen jaren een wezenlijke veran- dering opgetreden die we ook wel robotisering noemen. Zo heeft accountantskantoor Deloitte onderzocht dat de komende decen- nia mogelijk 2 tot 3 miljoen banen verdwijnen ten gevolge van robotisering en automatisering,” aldus Etty de Boer op trendaca- demy.eu . “Maar dat niet alleen. Er wordt veel onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van de zogenaamde humanoid robots, robots met een grote gelijkenis aan mensen. En ze lijken niet alleen op mensen, ze acteren ook steeds meer als mensen! We zien deze humanoids nu al persconferenties geven, het nieuws voorlezen en bejaarden vermaken met spelletjes en aandacht. Robots en humanoids gaan een steeds prominentere rol in onze samenleving vervullen.” Criteria voor klantsegmentatie zijn o.a.: • levenscyclus: leeftijd, geslacht, burgerlijke staat, gezinsgrootte, religie en land van herkomst. • levenshouding, interesses en opinies zoals lifestyle. • opleiding, sociale klasse, beroep en inkomen. • koop- en gebruiksgedrag. iStockphoto z cus tome r

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5