PromZ Magazine 1-2017

z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 33 promot i on 8 de prijs. De samenwerking tussen AH en IENS gaat nu al het vierde jaar in en elk jaar profiteren bijna 1 miljoen consumenten van deze aantrekkelijke samenwerking. Ook voor partner IENS heeft deze samenwerking veel goeds gebracht. Mede door deze samenwerking is zowel bij de horeca als de consument de IENS- site uitgegroeid tot de grootste reserverings- en recensiesite van Nederland. Vooraf duidelijk doelstellingen met elkaar delen en hier steeds rekening mee houden in de uitvoering, zorgen ervoor dat een partnership programma een grote kans op succes heeft. Albert Heijn heeft inmiddels de smaak te pakken van dergelijke partnership activaties want onlangs startten zij een nieuw spaar- programma waarbij Albert Heijn klanten beloond werden met hotelovernachtingen in samenwerking met BrandLoyalty. Tip: Opvallend partnership domein scoort Dat je als kleiner merk toch ongelooflijk kunt scoren bewijst Innocent Drinks. Een eerlijk en sympathiek merk dat maatschap- pelijke issues goed aanvoelt. Zij startten een activatie programma waarbij men opkomt voor de ouderen. Een onderwerp dat een brede doelgroep aanspreekt en waar je met meerdere partijen zou kunnen samenwerken. Men koos voor het Nationaal Ouderen fonds als partner, waarschijnlijk de meest onschuldige club als het om ouderen gaat. De kracht van deze partnership campagne zit in de strategische keuze om breien als rode draad te nemen. “Breien!” dat doet toch niemand meer...? Innocent Drinks zegt zelf: “Bij Innocent geloven we in verantwoord zakendoen, en we zijn dol op positieve campagnes. Onze Goedgemutste Breicampagne is daar een voorbeeld van. Jij breit een mutsje voor onze smoo- thies, die dankzij jouw breikunsten extra opvallen in de winkel. Als dank voor je reclame-werk, stoppen wij onze winst tijdens de actie in iets dat we allebei belangrijk vinden: het welzijn van ouderen in Nederland. Het Nationaal Ouderen fonds heeft daar ook weer baat bij, omdat er veel over hun werk gesproken wordt, en omdat ze een mooie cheque krijgen natuurlijk.” Ja, en dankzij deze briljante vondst vallen alle Innocent Drinks tijdens deze campagne ongelooflijk op met een gebreid mutsje op de fles! In een split second word je getriggerd op de drukke winkelvloer door het koelschap als je die gebreide mutsjes op de verpakkingen ziet. Daar wil je meer van weten om er achter te komen dat het partnership verhaal van deze breicampagne helemaal klopt. Petje af, sorry mutsje af, voor deze partnership campagne. Tip: Maatschappelijke partnerships brengen succes Jumbo heeft in een recordtijd naam gemaakt met succesvolle activaties en ook met partnerships weten zij te scoren. Al eerder hebben we onderzoek gedaan naar “Goede doelen” in activa- ties en we zagen daar een significante uitkomst. Activaties die gebruikmaken van een goed doel scoren gemiddeld 15% hoger qua deelname bereidheid in vergelijking met de gemiddelde benchmark van alle activaties. Jumbo bewijst dat zeker met zijn “Doneer een diner” actie in samenwerking met een aantal maatschappelijke organisaties zoals Leger de Heils, De Zonnebloem, Nationaal Ouderen fonds, Humanitas en nog een viertal anderen. Deze organisaties werken samen als nationale coalitie tegen eenzaamheid (coalitie Erbij). Ondanks dat deze coalitie minder bekend is, kent iedereen wel dat gevoel van eenzaamheid en zeker in de pre-kerst periode. Als iedereen druk is met zijn kerstdiner inkopen en je kijkt naar je eigen kar vol met aankopen dan sta je wellicht open om een diner te doneren voor een minder bedeelde. Jumbo doet dat heel vriendelijk. Bij de kassa’s liggen doneerkaartjes, keuze uit voor-, hoofd - en/of nagerecht, die je zo aan je eigen kerstbood- schappen kunt toevoegen. Jumbo op zijn beurt doneert bij elke

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5