PromZ Magazine 1-2017
2017 - nummer 1 – www.promz.nl 35 z (advertentie) promot i on 9 The power of partnerships 2 donaties een 3e gerecht. Afgelopen jaar konden een kleine 400.000 mensen genieten van een gedoneerd diner. Een opvallende activatie campagne die Jumbo tijdens de decembermaand extra sympathie gaf. Tip: Haak in op domeinen met hoge consumenten beleving Tot slot Calvé sauzen, die jaarlijks een feestje bouwt rond het barbe- cueën. Een domein dat qua beleving hoog scoort bij de consument en waar je makkelijk partnerships kunt sluiten. Weber is marktleider in de hardware van BBQ’en en Calvé is dat in de sauzen. Een mooie combi die qua activatie uitvoering redelijk tactisch van aard is. De kracht van deze samenwerking is dat Calvé consumenten op de plaats van verkoop de kans biedt om een nieuwe Weber BBQ te winnen. Een actie die met name bij het jongere deel van de doelgroep het goed deed en dat is weer een doelgroep die Weber graag interesseert voor zijn assortiment van verschillende BBQ’s. Tip: De kracht van herhaling Opvallend is dat al deze top 5 partnership activaties geen “eendags- vliegen” zijn. Zeker mede door het succes kenden deze partnership activaties een vervolg zodat ze een of meerdere keren herhaald zijn of nog steeds lopen. Bij eerder onderzoek hebben we gezien dat con- sumenten erg positief staan tegenover activaties die juist herhaald worden. Bijkomend voordeel is dat activaties die herhaald worden een snellere bekendheid opbouwen. Het beste compliment voor een goede samenwerking is eigenlijk dat beide partijen hier een vervolg aan geven. Tip: Test it or Just do it Zeker bij de ontwikkeling van partnership activaties is het wenselijk om concepten te pre-testen alvorens deze te introduceren. De kritische blik van de consument kan vaak helpen om partnership campagnes aan te scherpen en/of te verrijken. Het stimuleert de samenwerking tussen partijen en helpt vaak ook om intern meer draagvlak te krijgen voor een mee structurele samenwerking. Andere optie is gewoon beginnen. Just do it. Samen met elkaar een pilot benoemen en in de praktijk testen hoe de samenwerkingspro- positie uitpakt. Een mooie actuele testcase is de Makro. Zij roepen al jaren dat ze “partner voor ondernemend Nederland” zijn. Verder dan heel veel aanbiedingen doen komt de Makro niet. Echter in een aantal kleinere Makro-vestingen hebben ze samen met een aantal partners als Seats2meet, Team academy, De Zaak een nieuw concept ontwikkeld “ondernemers onder elkaar”. Concreet is het een ondernemersplein in de Makro-vestiging. Een eigentijds plein met vergadermogelijkhe- den, flex-werkplekken, wifi, koffie, etc. Er worden door lokale partijen presentaties gegeven en er is volop ruimte om als ondernemers te netwerken. Na een aantal gesprekken besloten de partners van “onder- nemers onder elkaar” het gewoon maar eens te gaan doen en kijken of het werkt. Just do it! Frank de Bruin, Activate&co, frank@activateandco.nl
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5