PromZ Magazine 1-2017

36 M aar liefst 94 procent van de Nederlanders doet wel eens mee aan een spaarprogramma, hoe- wel we allemaal denken dat dit percentage een stuk lager ligt: 59 procent. Dat blijkt uit recent onderzoek van PanelWizard, uitgevoerd in opdracht van Shell onder ruim dui- zend Nederlanders van 16 jaar en ouder. Shell liet het spaar- gedrag in kaart brengen in het kader van z’n vernieuwde loyaliteitsprogramma Miles & Me. Shell zegt hiermee het sparen nog persoonlijker te willen maken. Het merk ziet zich gesterkt door de uitkomst van het onderzoek dat Nederlanders liever voor iets kleins sparen dat gratis is, dan voor een groter cadeau met bijbetaling. De vertrouwde spaar- punten blijven. Maar daarnaast komt er een wisselend aanbod van gratis extra’s, zoals extra Air Miles, een product uit de shop of een andere aanbieding. En met de Shell App of Air Miles e-mail blijven spaarders op de hoogte van nieuwe producten. Shell is niet de enige die de weg van digitaal sparen is ingeslagen. Recent introduceerden retailketens Mediamarkt en Hema ieder hun eigen loyaliteitsprogramma, met weliswaar nog een plastic klantenpas, maar wie dat liever wil, kan ook kiezen voor een speciale app. Beide retailmerken wisten zo in relatief korte tijd ruim een miljoen consumenten aan zich te binden. Niet zegelmoe Intussen is het traditionele zegeltjes plakken nog steeds populair, vooral bij (retail)merken die kortlopende spaaracties organise- ren. In de supermarkten volgen messenzegels, pannenzegels en hotelzegels elkaar in hoog tempo op. Nederlanders zijn nog niet zegelmoe, zou je kunnen concluderen uit het onderzoek van PanelWizard: van de respondenten geeft een minderheid (44 procent) de voorkeur aan digitaal sparen. De supermarkten strooien nog naar hartenlust met spaarzegels die op een zegelvelletje moeten worden geplakt. Maar ook zij experimenteren met digitale spaaracties. Jumbo leidt klanten voor z’n jaarlijks terugkerende Dagje Uit-actie naar een website waar ze de codes van de kortingsmunten kunnen invoeren. Er is ook een speciale Dagje Uit-app, die het mogelijk maakt om de QR-codes van de munten te scannen. Concurrent Plus Supermarkten is bij 10 van de 261 vestigingen begonnen met een pilot om via de bestaande Plus-app te sparen Het ene merk na het andere introduceert of vernieuwt zijn spaarprogramma. Hoewel zegel- tjes vooral bij kortlopende acties nog populair zijn, is één ontwikkeling onomkeerbaar: loyaliteitsprogramma’s en spaaracties worden steeds digitaler. Dat biedt voordelen voor de klant en voor de marketeer. Van likken naar tikken Spaarprogramma’s kunnen niet meer zonder web of app TEKST: ALLARD FREDERIKS voor de keukenaccessoires van Joseph Joseph. “Het is voor ons een mogelijkheid om ervaring op te doen met deze manier van sparen. Zo kunnen we beoordelen wat we hier in de toekomst mee willen doen,” zegt woordvoerder Celine den Hartog van Plus. Op de mogelijke toepassingen wil ze niet vooruitlopen. Biertegoed Volgens Wilco de Bie van Magneds valt er met digitale spaar- programma’s nog een wereld te winnen. Magneds ontwikkelde bijvoorbeeld het online loyaliteitsprogramma Eurosparen voor FrieslandCampina, met ruim 1 miljoen mensen die sparen voor uitjes, kortingsvouchers en producten. Ook het Heineken Biertegoed komt uit de koker van het bureau. En voor Texaco is een loyalty-promotie uitgerold waarbij je kunt sparen voor pro- ducten van Jamie Oliver. Digitaal sparen biedt voordelen voor klanten en voor de initia- tiefnemers, stelt De Bie. “Voor consumenten is het voordeel dat zegeltjes niet rondslingeren. Daarnaast hebben ze direct inzicht in hun spaaroverzicht.” Voor het bedrijf zijn er ook extra’s ten opzichte van het traditionele sparen, vertelt hij. “Je weet wie er meedoet aan de spaaractie en je hebt ook meer mogelijkheden om te communiceren tijdens de looptijd; zo kunnen afgehaakte spaarders opnieuw worden geactiveerd.” Voor Bakker Bart, een formule met bijna tweehonderd franchi- senemers, heeft Magneds Bart Beloont ontwikkeld. Bakker Bart werkt, net als Shell, naast het doorlopende puntensysteem met ‘korte-termijn-stimuli’. ‘Uitdagingen’ heten die; ze werken vol- gens het principe van de aloude spaarkaart, maar dan digitaal. Met specifieke bestellingen bij Bakker Bart maak je spaarkaarten vol, die als beloning digitale coupons opleveren voor korting of cadeaus. Top 5 van populairste spaarprogramma’s 1 Supermarkten 68% 2 Air Miles 66% 3 Drogisterijen 42% 4 Kledingwinkels 32% 5 Tankstations 32%

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5