PromZ Magazine 1-2017
38 “W e hebben ons activatiebudget verhoogd ten opzichte van eerdere jaren,” vertelt Madeleine van der Burg, brandmanager Diamant. “Het wordt voor ons steeds belangrijker om aanwezig te zijn op de win- kelvloer, in combinatie met de andere communicatiemiddelen die we al gebruiken. De actie is succesvol geweest in de win- kels waar deze stond, al blijkt dat niet alle winkels de display goed hadden geplaatst. Zo blijkt maar weer dat je ondanks de goede uitwerking van het idee, je toch de winkelier aan je zijde moet hebben en dat dit zonder buitendienst niet altijd eenvoudig is.” Winkelvloer Food is haar ‘passie’, helemaal in combinatie met shoppermar- keting: de kunst om van de shopper een koper van jouw merk te maken. De winkelvloer als onderdeel van de marketingmix wint verder aan betekenis. De wekelijkse boodschappentrip wordt vaker ingeruild voor frequentere, maar kortere bezoeken aan de supermarkt. De gehaaste shopper maakt snelle beslissingen. Boodschappen doen vergt hooguit zo’n 20 minuten. Men heeft wel eens uitgerekend dat als je de tijd die men doorbrengt in een supermarkt doorvertaalt naar een gemiddelde aankoop van 15 Voor 2017 heeft Diamant – ‘de frituurspecialist’ van Vandemoortele – een substantieel deel van zijn budget vrijgemaakt voor acties op de winkelvloer. Dat begon eigenlijk al eind vorig jaar met een premiumactie, die ruim een week exclusief plaatsvond in ruim 600 winkels van Albert Heijn. De frietsnijder-actie van Diamant haalde consumenten ter plekke over om de keuze op ‘het nieuwe frituren’ met Diamant te laten vallen. TEKST: KARIN SCHAPER Diamant zet ‘het nieuwe frituren’ in the picture Break away from the deep fry clichés producten per supermarktbezoek, dat een product 12 seconden de tijd heeft om echt aandacht te vangen. Van der Burg: “Je moet op de winkelvloer de koopbeslissing beïnvloeden. Met zo’n actie van Diamant met de frietsnijder kan de consument in a split second bedenken dat hij die fles Diamant koopt, omdat hij toch zijn frituurvet moet verversen, iets waarover hij niet had nagedacht toen hij de deur uitging om boodschappen te doen.” En met die uitspraak verwoord je direct de kracht van een goed premium, passend bij het merk, aldus Jantina Leeuwis van Hokra, het merkactivatiebureau dat het premium voor deze actie ontwik- kelde, uitwerkte en leverde. Krimp Vandemoortele is op het gebied van frituren heer en meester. Het bedrijf produceert de A-merken Diamant en Reddy, en vele frituurhuismerken die verkrijgbaar zijn in de Nederlandse super- markten. Het marktaandeel van Diamant bedraagt meer dan 30 procent. Moet je daar dan nog hard aan werken? Ja, want frituren ligt onder vuur. De hele categorie krimpt. Met alle aandacht voor gezond leven en gezond eten heeft frituren het zwaar: de concur- rentie van de Airfryer en de oven wordt fors groter. Advertentie Allerhande
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5