PromZ Magazine 1-2017
48 E r zijn mensen, die al die veranderingen als een zegen ervaren. Er zijn daarnaast hele volksstammen, die het allemaal niets kan schelen. En er zijn zéker zoveel men- sen, die de hakken in het zand zetten. Veranderingen zijn eng, maken mensen bang, brengen mensen van hun geloof af en doet ze grijpen naar valse zekerheid. Voor degenen, die oplet- tend om zich heen kijken en zien en voelen, dat hun wereld verandert en daar misschien ook wel angst voor hebben, is het interessant het oor eens te luisteren te leggen bij profes- sor Jan Rotmans. Deze geboren en getogen Rotterdammer is hoogleraar Duurzaamheid & Transitie en verbonden aan de Erasmus Universiteit in zijn geboortestad. Volgens professor Rotmans is de verandering der dingen, die wij nu meema- ken veel meer dan een normale transitie. Volgens hem is er namelijk geen sprake van een tijdperk van verandering, maar van een verandering van een tijdperk. Hij heeft er een boek over geschreven. ‘Verandering van Tijdperk, Nederland kantelt’ verscheen in november 2014 en geeft aan, dat we ons anno heden midden in een kantelfase bevinden. Hieronder verstaat hij een fase tussen twee tijdperken in: een oud en een nieuw tijdperk. In het oude – en voor velen vertrouwde – tijdperk was (is) de samenleving verticaal, centraal en top-down georgani- We leven in een tijd van grote veranderingen. Sociaaleconomisch, (geo-)politiek, cultureel, overal worden de bakens verzet. Dat gaat geleidelijk, maar regelmatig ook in hele heftige bewegingen. Het is evident, dat deze veranderingen globaal zijn en dat zij doorzakken naar alle niveaus van ons (werkzame) leven. Ook in onze eigen professie, sales promotion en actiemarketing, worden we onvermijdelijk geconfronteerd met de grote verandering. TEKST: CHARLES BORREMANS De grote verandering seerd. In de samenleving in het aanstaande nieuwe tijdperk zijn de kernwoorden precies tegenovergesteld: horizontaal, decentraal en bottom up. In een gesprek, begin dit jaar, met de Vlaamse interviewer Mischa Verheijden kenmerkt zo’n kantelperiode zich volgens Jan Rotmans ‘… door chaos, turbu- lentie, onrust, massaontslagen, hoge werkloosheid, afbraak en toename van conflicten. Versterkt doordat drie van de vijf bedrijven sneuvelen in de kantelfase van een transitie’. En om het nog erger te maken: ‘De kans is groot dat een behoorlijke groep mensen niet meekan met de snelle ontwikkeling en dreigt af te haken’, aldus de Rotterdamse hoogleraar. Zien we hier de ‘deplorables’, waar Hillary Clinton het over had toen het om de kiezers van haar tegenstander Donald Trump ging? Zijn dat die 1,3 miljoen PVV-stemmers, wiens stem volgens Geert Wilders niet gehoord worden? Het zou zomaar kunnen… Oud en nieuw Laten we nog eens kijken naar wat wordt bedoeld met het ‘oude’ en het ‘nieuwe’ tijdperk. In het oude tijdperk, of zo u wilt de ‘oude orde’, heersen traditionele media zoals radio en televisie, terwijl het in de nieuwe orde aan de nieuwe media is. Krantencolumns worden vervangen door blogs, politieke partijen door bewe-
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5