PromZ Magazine 1-2017

z 2017 - nummer 1 - www.promz.nl 49 co l umn 8 gingen. Lokaliteit is ‘key’, waardoor lokale energie-initiatieven de rol van grote energiebedrijven gaan overnemen en lokale zorginitiatieven de taken van klassieke thuiszorgorganisaties gaan overnemen. In de nieuwe orde staan begrippen als ‘coöpe- ratie’, ‘decentraal’, ‘vraag’, ‘duurzaam’, ‘schoon’, ‘maatwerk’ en ‘gemeenschap’ centraal. Terwijl het in de oude orde nog ging om tegenovergestelde begrippen als 'exploitatie’, ‘centraal’, ‘aanbod’, ‘fossiel’, ‘vervuilend’, ‘massaproductie’ en ‘individuen’. Degenen, die – nogmaals – nu al goed opletten, zien dat al die begrippen uit de nieuwe orde met de dag belangrijker worden. Unilever topman Paul Polman is bijna de verpersoonlijking van de transitie, die momenteel bij veel bedrijven wereldwijd gaande is. Kapitein Polman vaart met Unilever ‘… een groene koers, is goed voor z’n werknemers en zoekt investeerders, die niet alleen snel winst willen maken’, zo viel te lezen in artikel van de journaliste Annemieke van Dongen van BN DeStem van 21 maart jongstle- den. In hetzelfde artikel lezen we, dat ‘… Polman bekend [staat] om zijn idealen. Zijn missie is aantonen, dat winst maken prima kan samengaan met het nemen van maatschappelijke verant- woordelijkheid. Sinds zijn aantreden in 2009 is de Nederlandse topman bezig om Unilever groener te maken én sociaal van bete- kenis te laten zijn. De Europese fabrieken draaien inmiddels op groene stroom, de meeste palmolie in Unilevers crèmes en ijsjes wordt duurzaam geproduceerd en Indiase boeren leren hun thee op een verantwoorde manier te verbouwen - in ruil voor een betere prijs. En daar blijft het niet bij. Op klimaatconferenties, in interviews, op onderonsjes met industrie- en wereldleiders: overal pleit Polman voor meer duurzaamheid’. Maatschappelijk verantwoord Paul Polman probeert ons te leren, dat het niet alléén om winst en ‘shareholder value’ gaat. Ja, winst ís belangrijk, maar niet ten koste van alles. Unilevers ‘Sustainable Living Plan’ moet bijvoorbeeld op termijn ook de verkoop verdubbelen en de winst- gevendheid verhogen. Maar dit alles binnen het kader van het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Overigens past deze ambitie volledig binnen de traditie van een van de moederbedrijven van het huidige Unilever, de Britse zeepfabri- kant Lever. In het artikel van Annemieke van Dongen lezen we, dat William Lever, de oprichter van het bedrijf, ‘… 130 jaar gele- den al [vocht] tegen gebrekkige hygiëne en ondervoeding. Hij zorgde voor fatsoenlijke huisvesting en betaling van zijn werkne- mers; niet alleen in Engeland, maar ook op palmolieplantages in Congo’. Je zou dus kunnen zeggen, dat de huidige duurzaamheids- strategie van Unilever z’n roots heeft bij de founding fathers van de huidige multinational. Eenzelfde fenomeen doet zich voor bij een supermarktketen als Coop. Ook dit retail-bedrijf gaat tegen- woordig onomwonden terug naar z’n wortels. ‘Samen maak je ’t verschil’, luidt de nieuwe pay off van Coop. Coop durft er openlijk voor uit te komen, dat het een coöperatie is. Is dat ouderwets? Als het aan professor Rotmans ligt niet. Juist aan de coöperatieve ondernemingsvorm wordt door hem in de toekomst een belang- rijke rol toegedacht. De coöperatie past uitstekend in een bottom up-samenleving, waar lokaliteit en samenwerking centraal staan. Sociaal fenomeen Nu we het toch over supermarkten hebben, ook in Groot- Brittannië (uitgerekend het land, dat met z’n Brexit een krampachtige poging doet terug te grijpen op de oude orde) doet zich een interessante ontwikkeling voor en wel bij Tesco. De grootste Britse supermarktketen heeft begin dit jaar een nieuwe reclamecampagne gelanceerd, waarbij het niet gaat om de food- producten, die Tesco verkoopt, maar om de mensen – klanten van Tesco – die maaltijden bereiden. Ieder doet dat op z’n eigen manier, met toewijding, passie en heel vaak voor een ander, het gezin. Na sinds mensenheugenis alleen maar gefocust te zijn

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5