PromZ Magazine 1-2017
2017 - nummer 1 - www.promz.nl 9 PromZ Magazine 18de jaargang, april 2017 PromZ Magazine is een uitgave van Het Portaal Uitgevers B.V. Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Tel: 075-6475747 E-mail: info@hetportaal.com Verschijningsfrequentie: 2x per jaar, de decemberuitgave is in combinatie met de ProductZ Finder Oplage: 16.500 exemplaren Abonnementen: Kunnen op elk gewenst moment ingaan voor de periode van een jaar. De abonnementsprijs bedraagt A 30,- (incl. 6% BTW en verzendkosten). Abonnementen dienen schriftelijk te worden opgezegd, tenminste een maand voor het verstrij- ken van de abonnementsperiode, bij Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Adreswijzigingen: Dienen schriftelijk, bij voorkeur op de adresdrager, te worden doorgegeven aan Het Portaal Uitgevers, Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Hoofdredactie: drs Karin Schaper Redactionele medewerkers: Charles Borremans, Frank de Bruin, Sabine Doelman, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Kees-Jan Rozestraten, mr Alexander Singewald, Marjolein Straatman Redactie-adres: Veerdijk 40-i, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-53166484 E-mail: k.schaper@words.nl Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Meryem Lasance-Karakus Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-41960718 E-mail: meryem.karakus@hetportaal.com Arjan Woortman Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-31773589 E-mail: arjan.woortman@hetportaal.com Traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-43004479 E-mail: monique.zijlstra@hetportaal.com Beeldmateriaal: BC Fotografie, iStockphoto, Ruud Jonkers, Luzan Veenendaal, Herbert Wiggerman. Vormgeving en DTP: Finnmedia B.V., Alkmaar Druk: Real Concepts B.V., Velp © Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of open- baar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. 9 Delen is helemaal van deze tijd. Aanleiding om in dit nummer van PromZ Magazine te komen met een top-5 van ‘partnership activaties’ en een aantal tips om de kans op slagen van dergelijke acties te verhogen. Laat u inspireren. Partnership activaties, ofwel joint promotions: promoties waarin twee (en soms meer) partijen samsam doen. Iedereen kent wel de partnership activaties van grote, op de consument gerichte ondernemingen, denk bijvoorbeeld aan de samenwerking tussen AH en de Efteling, of Iens. Kleinere ondernemingen lijken op dit traject achter te blijven. Laten ze kansen liggen? Delen is toch het nieuwe hebben? Nu wordt deze uitdrukking meestal in een andere context gebruikt, maar ze zou ook van toepassing kunnen zijn op kleine(re) bedrijven die, zeker in business to business, samsam acties voeren. Bedrijven die op de lokale of regionale zakelijke markt opereren, geen concurrenten zijn maar wel dezelfde doelgroepen bedienen, zouden het ‘haakje’ kunnen zoeken in ‘geefmo- menten’: die zijn voor elk bedrijf een gemeenschappelijke deler en een bindende factor voor vele doelgroepen. We hebben de voorbeelden van dergelijke geefmomenten door de jaren heen al vaker genoemd: denk aan momenten als carnaval (als je met je bedrijf in het zuiden van het land zit), vaderdag, het begin van de zomer, de schoolvakantie of het einde van het jaar. Het mooie van actiemarketing, al dan niet met inzet van relatiegeschenken en premiums, is dat het ondernemingen een scala aan tijdelijke en flexibele mogelijkheden biedt om zich te onderscheiden, op te vallen bij (potentiële) klanten en relaties extra sterk te binden. Wees creatief en origineel. Goede partnership activaties versterken elk bedrijf afzonderlijk. Hopelijk zien we in de toekomst meer partnership activaties die effectief worden ingezet in b-to-b. En daar hoeft geen enorm prijskaartje aan te hangen. In partnership acties zijn ook de kosten samsam… Zullen we samsam doen? COLOFON COMMENTAAR DOOR KARIN SCHAPER p r o m z
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5