PromZ Magazine 2-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 13 8 co l umn Oranje deed pas voor het eerst in 2009 aan een groot toernooi mee (EK in Finland), om daarna nog twee keer op Europees en één keer op wereldniveau acte de présence te geven. Dat je pas acht jaar na je eerste optreden op zo’n groot toernooi meteen al een hoofdprijs pakt is – zelfs naar de mening van ‘zeiksnor’ Derksen – een absolute topprestatie. Voor alle duidelijkheid, waar de Nederlandse mannen er dus 54 jaar over deden om Europees kampioen te worden, doen de vrouwen dat in acht jaar. Dat belooft nog wat voor de toekomst! Opvallend gezellig Op de dag van de finale, zagen 5,6 miljoen tv-kijkers hoe aanvoerster Sherida Spitse de beker in ontvangst nam. Nog nooit hadden zoveel mensen in Nederland naar een vrouwen- voetbalwedstrijd gekeken. Een dag later werden de Europese kampioenen in Utrecht gehuldigd door 12.000 dolenthousiaste supporters. Mannen, vrouwen én kinderen. Juist die gemêleerd- heid van het publiek – ook tijdens de wedstrijden – maakte dit Europees kampioenschap zo opvallend. Opvallend gezellig. Hoewel in de afgelopen decennia sterk ten gunste veranderd en met een uitstekende reputatie van de Oranjesupporters door de jaren heen, kan het bij het mannenvoetbal nogal eens uit de hand lopen. Maar ook wat supportersgedrag betreft, was dit EK een schoolvoorbeeld van hoe het moet en kan. Om Voetbal International te citeren: ‘De twaalfde editie van het EK vrouwenvoetbal is het meest succesvolle vrouwenevenement dat de UEFA ooit organiseerde. Het aantal views via social media was ongekend, kijkcijferrecords sneuvelden en de bezoekersaan- tallen rezen de pan uit. Toernooidirecteur Bert van Oostveen is 'overrompeld'. In totaal bezochten 240.000 mensen tijdens het EK voor vrouwen de stadions. Hoogtepunt was de finale tussen Nederland en Denemarken in De Grolsch Veste, die met 28.185 toeschouwers tot de nok toe vol zat. Het totale aantal is een ver- betering ten opzichte van het EK in Zweden, in 2013, dat 216.000 bezoekers trok’. Waar was de commercie? Tot zover het sportieve succes. En tot zover de lovende berich- ten over de enthousiaste supportersscharen. Maar waar was de commercie? Waar was de stroom inhakers, acties en promo- ties, waaraan we zo gewend zijn als de Nederlandse mannen deelnemen aan een groot internationaal toernooi? Er was deze zomer sprake van een groot sporttoernooi: het EK voetbal! En wel georganiseerd in eigen land! Toch was er geen sprake van een Oranjekoorts. Geen Heineken-premiums, geen supermarktpromo- ties, geen tv-commercials, die ons als consumenten al helemaal in de EK-sfeer zouden moeten brengen. De commerciële aantrek- kingskracht van de Oranje Leeuwinnen was op voorhand bepaald niet groot. Toen het succes kwam en de euforie losbarstte, was het bedrijfsleven waarschijnlijk net zo overrompeld als toernooi- directeur Van Oostveen. Het bedrijfsleven heeft massaal zitten slapen in de aanloop naar dit toernooi. Slechts een peanuts-bedrag! In een interviewmet RTL zei Nicole Bekkers, Head of Sponsorships bij de KNVB, dat er ten aanzien van de Oranjevrouwen sprake was (is?) van koudwatervrees bij het bedrijfsleven. Naast een bijdrage van 2,5 miljoen euro van het ministerie van Volksgezondheid, werd er voor vier ton sponsorgeld opgehaald bij vier sponsors. ING, uitzendbureau Adecco, consultant PWC en Persgroep/AD betaalden ieder een ton. U leest het goed: een ton! Een peanuts- bedrag als je weet wat voor bedragen er in het voetbal omgaan. Met recht kopte de website van RTL Nieuws drie dagen voor aan- vang van het toernooi: ‘Sponsor bij vrouwenvoetbal: voor een tonnetje op de eerste rang.’ Toch was de KNVB bij monde van Nicole Bekkers tevreden met dit sponsorresultaat. Er was name- lijk een belangrijke stap gezet. “Bij het EK in Zweden, vier jaar geleden, waren er alleen maar sponsors in natura. Nu hebben we voor het eerst écht betalende sponsors.” Het is evident, dat het in de toekomst niet meer mogelijk is om voor een appel en een ei de Oranje Leeuwinnen te sponsoren. Waar was de commercie? Waar waren de inhakers?

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5