PromZ Magazine 2-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 15 9 co l umn We hebben allemaal zitten slapen! De Europese kampioenen hebben het vrouwenvoetbal definitief op de kaart gezet en een majeure impuls gegeven aan het meis- jes- en vrouwenvoetbal in Nederland. Nu al is het vrouwenvoetbal de snelst groeiende sport ter wereld en ook in Nederland. Met 150.000 beoefenaars is het zelfs groter dan het vrouwenhockey, waarin Nederland inmiddels een geweldige reputatie in heeft opgebouwd. Nog lange weg te gaan Het vrouwenvoetbal is dus een sport met enorm veel potentie. De Oranje Leeuwinnen zijn daarvan het resultaat en de aanjager tegelijk. Er is echter nog een lange weg te gaan. Zoals Derksen het bij Jinek op 17 juli al stelde, stond het vrouwenvoetbal er tien jaar geleden belabberd voor. Er kwam geen publiek op af, de media waren niet geïnteresseerd en (potentiële) sponsors toonden (daarom) geen belangstelling. Dat het vrouwenvoetbal toch ondersteuning kreeg vanuit het bedrijfsleven is feitelijk te danken aan de voortrekkersrol van ING, de hoofdsponsor van de KNVB. De extra sponsoring van het vrouwenvoetbal, inclusief het Nederlands vrouwenelftal, is onderdeel van de strategie van de bank om voetbal steeds meer in de breedte te sponsoren. Of zoals Steven Sedee, manager sportsponsoring van ING, het van de zomer voor RTL Nieuws zei: “We sponsoren zo’n vijfhonderd clubs en daar horen de meisjes en vrouwen bij.” Naar hoger niveau tillen Met alleen sponsoraandacht komt het vrouwenvoetbal er in Nederland niet. Cruciaal is de rol van de KNVB. De voetbalbond zal de schouders er vól onder moeten zetten om het vrouwenvoetbal naar een hoger niveau te tillen. Over hoe daar structuur in aan te brengen, citeer ik nogmaals Johan Derksen, die bij Jinek stelde dat, wil je het serieus aanpakken, van iedere Eredivisieclub in de licentievoorwaarden moet worden opgenomen, dat de club een vrouwenafdeling heeft. Nu zijn er nog steeds niet meer dan zes Eredivisieclubs met een vrouwenafdeling: ADO, Ajax, Heerenveen, PEC, PSV en FC Twente. Landskampioen Feyenoord schittert bij- voorbeeld door afwezigheid en is ook niet van plan op korte termijn deel te nemen aan de Eredivisie voor vrouwen. Volgens de website vrouwenvoetbalnieuws.nl (9 juni 2017) geeft Feyenoord als reden op, dat ‘het damesvoetbal nog steeds geen geld oplevert, maar vooral geld kost.’ Om daar dan snel aan toe te voegen, dat jonge meiden waarschijnlijk wél spoedig bij Feyenoord terecht kunnen. De Rotterdamse club heeft name- lijk de ambitie om snel te starten met meisjesvoetbal. Dit als onderdeel van de plannen om, in het kader van het nieuw te ontwikkelen Feyenoord City, een multisportclub op te richten met onder andere basketbal, hockey én meisjesvoetbal. Ontwikkeling zet door Als deze ontwikkeling zich verder doorzet – en dat gaat zéker gebeuren – wordt het vrouwenvoetbal ook voor het bedrijfsle- ven steeds interessanter. Het vrouwenvoetbal heeft de toekomst. “Slechte sport heeft geen toekomst,” doceerde Johan Derksen aan Eva Jinek. Goede sport dus wel. En op goede sport komen publiek, media en sponsors af. Of de Oranje Leeuwinnen ooit de populariteit van de Oranje Leeuwen gaan evenaren, is nu nog niet te zeggen. Wat dat betreft nemen de Oranje-voetballers een unieke plaats in. Zelfs gloriërende Olympiërs komen qua popula- riteit niet in de buurt van een Nederlands mannenvoetbalelftal, dat op een EK of WK goed presteert. Dat laatste is natuurlijk wel een voorwaarde. Na het succesvolle WK 2014 was het een en al ellende rond de mannen van het Nederlands Elftal. Een dolende KNVB, afhakende bondcoaches, bedroevende interlandresulaten. Behoefte aan nationaal gevoel Publiek en sponsors zijn zeer opportunistisch. ‘The winner takes it all, the loser standing small.’ ABBA zong ’t al in 1980 en deze woorden doen anno 2017 nog steeds opgeld. In een steeds verder globaliserende wereld hebben we in Nederland behoefte aan een nationaal gevoel. De afgelopen decennia manifesteerde deze behoefte zich vooral rond de pracht en praal van het konings- huis en in een enthousiaste en zeer zichtbare ondersteuning van Oranje. Dat Oranje moet echter wel succesvol zijn. Blijft het succes uit, dan haakt een groot deel van de supporters af. Want met het uitblijven van succes, zijn zij – ‘wij’ dus! – ook niet meer succesvol. Men zoekt dat succes op om zich ermee te associëren. Dus als Max Verstappen één keer een Grand Prix wint, wenden wij ons massaal tot Max. Voor de voetbalvrouwen ligt er dus – qua (commerciële) aandacht – een grote kans als de voetbalmannen zich niet kwalificeren voor het WK in 2018. In 2019 vindt het WK voor vrouwen in Frankrijk plaats. Wat als de vrouwen zich daarvoor wél weten te plaatsen? Publiek en commercie hebben de Oranje Leeuwinnen nu inmid- dels wel ontdekt en onze behoefte om mee te liften op succes is groot. We moeten toch érgens naar toe met ons Oranjegevoel! Charles Borremans, partner Goud Uberconnected, charles@gouduberconnected.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5