PromZ Magazine 2-2017

28 TEKST: FRANK DE BRUIN D it algemene onderzoek naar activatievormen is afgelopen zomer gehouden bij ruim 400 consumen- ten van 18 jaar en ouder. In 2003 en 2010 vond een soortgelijk onderzoek plaats zodat we ook ontwikkelingen en trends in de tijd kunnen rapporteren, al hebben we bij deze jongste meting een aantal vragen aangepast op de actuele ontwikkelingen. Bekendheid soorten acties hoog De Nederlander is zeer bekend met de verschillende actievormen die gehanteerd worden. Spaaracties waarbij je plaatjes, poppetjes, plantjes e.d. verzamelt die je gratis krijgt bij je boodschappen, zijn uitgegroeid tot de meest bekende. De afgelopen tijd zijn met name supermarkten erg actief met het inzetten van dergelijke activaties, wat de verklaring kan zijn voor deze hoge bekendheid. De minst bekende activatievorm is de omruilactie waarbij je het aanbod krijgt om een bestaand product/merk om te ruilen Met welk actieaanbod krijg je consumenten in beweging? Werkt een gratis premium nog wel? Doen consumenten nog wel mee aan Facebookacties? Allemaal vragen die spelen bij de ontwikkeling van activaties. Om antwoord te geven op deze en andere vragen hebben Activate&co en Trendbox powered by Motivaction in juli van dit jaar consumentenonder- zoek gehouden naar de aantrekkelijkheid en deelnamebereidheid van de verschillende promotievormen. Spaaracties zijn meest bekende actievorm Consumentenonderzoek naar activatievormen 2017 voor 2 producten van een ander merk. In algemene zin is de bekendheid ten opzichte van eerder onderzoek niet veel ver- anderd. Uitzondering vormen de meer online gerichte acties. Belangrijkste verklaring hiervoor is dat de consument meer tijd online is en dat er steeds meer acties online gevoerd worden. Aan welke acties doet NL mee? Natuurlijk zijn prijskortingen en tijdelijk meer product voor dezelfde prijs de acties waar Nederlanders massaal aan mee- doen. Ook favoriet qua deelname zijn de spaaracties voor gratis verzamel items en spaarpunten actie via spaarpas/kaart. Ruim driekwart van de Nederlanders blijkt wel eens meegedaan te hebben aan dergelijke acties. Minder populair is de vormwaarbij je zelf je prijskortingen bepaalt met bijvoorbeeld prijsstickers. Deze vorm van promotie laat een forse deelname daling zien ten opzichte van het onderzoek van 2010. Deze vrij jonge prijsactiemethode is groot gemaakt door

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5