PromZ Magazine 2-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 29 promot i on 8 Albert Heijn, die regelmatig consumenten trakteerde op ‘jokers plakken’. Het succes van deze ‘zelf je prijskortingen bepalen’ actievorm zorgde ervoor dat veel bedrijven een soortgelijke actie zijn gaan voeren. Misschien dat de opkomst van vele van derge- lijke acties een verklaring is voor een lagere deelname anno 2017. Daling in deelname aan acties Opvallend is dat de deelname aan de verschillende activatie- vormen over de hele linie gedaald is. Blijkbaar weten we steeds minder goed de consument te prikkelen om deel te nemen aan promoties. Een trend waar we als vak zeker kritisch bij stil moeten staan, al ligt de deelnamebereidheid bij de consument gemid- deld nog altijd hoog. Een mogelijke verklaring hiervoor kan zijn dat het aanbod, zeker online, van acties zo hoog geworden is dat consumenten minder interesse hebben om deel te nemen. Dat niet alle activatievormen last hebben van een lagere deel- name bij de consument blijkt uit een paar uitzonderingen. Twee vormen zijn de afgelopen jaren juist wel gestegen qua deelname- bereidheid. Zowel ‘cadeau met bijbetaling als je iets koopt’ (41%) als ‘kans maken op prijzen via een wedstrijd’ (67%) kennen een groei in deelname vergeleken met 2010. Verklaring hiervoor kan zijn dat deze activaties aantrekkelijk zijn geworden omdat via online mogelijkheden deelname veel simpeler is. Een andere ver- klaring is dat de consument meer waardering heeft voor de self liquidating premiums en de prijzen die geboden worden. Blijkbaar weten inkopers en marketeers steeds betere premiums en prijzen te vinden die de consumenten activeren tot deelname. Aantrekkelijkheid activaties stijgt Interessant is de vraag of een lagere deelname voor de verschil- lende actievormen er ook toe leidt dat dergelijke activiteiten minder bemind worden. We vroegen het consumentenpanel de verschillende promotievormen te waarderen met een cijfer van 1 tot en met 10. Enkele conclusies: kortingen en prijsaanbiedingen - in welke vorm dan ook – blijven veruit favoriet. Het verschil tussen een aanbod waarbij direct een prijskorting wordt gegeven versus indirecte prijsaanbiedingen (bijvoorbeeld prijsstickers plakken voor kor- ting) is zeer gering. Alle prijs gerelateerde activatievormen scoren een dikke 7. Dus door simpelweg te vergelijken wat directe en indirecte prijsacties kosten, is een effectiever gebruik van het budget mogelijk. Opvallend is dat veel promotievormen door de consument aan- trekkelijker worden gevonden dan voorheen, ondanks een lagere deelname. Buiten de eerder genoemde prijskorting activaties zijn dat ‘gratis cadeau bij aankoop’, ‘spaarpunten via spaarpas/kaart acties’ en ‘spaaracties waarbij verzamel items gratis gegeven worden’. Allemaal promotionele acties die een directe vorm van beloning kennen die de consument waardeert. Online activaties In het onderzoek van 2010 hebben we expliciet stil gestaan bij een aantal online activatiemogelijkheden die toen nog betrek- kelijk nieuw waren. Inmiddels is iedereen 24/7 online en zijn online acties gemeengoed geworden. We vonden het interessant

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5