PromZ Magazine 2-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 31 9 Spaaracties zijn meest bekende actievorm om toch apart stil te staan bij specifieke online activaties en heb- ben dit in deze actuele editie van het onderzoek meegenomen. Over het algemeen blijven online activaties qua deelname achter ten opzichte van de traditionele actievormen. Al hebben we niet gevraagd naar de frequentie, die waarschijnlijk wel hoger zou kunnen liggen. Online scoort de actievorm waarbij je bij aankoop van een product een unieke code krijgt en deze online activeert om te zien wat je gewonnen hebt als hoogste. Ruim 63% van de ondervraagden doet hier weleens aan mee. Op de vraag hoe aan- trekkelijk men deze vorm vindt krijgt deze een mager zesje. Beter scoren online geld terugacties. Mede door marktleider Scoupy die onlangs kortingisleuk.nl overnam zien we deze activatievorm in populariteit groeien. Ruim 61% van de ondervraagden claimt geld terug via dit soort onlineplatforms. Wat betreft waardering is het de hoogst scorende online actievormmet een rapportcijfer van bijna een 7. Facebook actie Altijd een discussie bij de ontwikkeling van acties is de rol van Facebook en andere sociale netwerken. Opvallend is dat 52% van de consumenten aangeeft dergelijke acties van bedrijven of merken (zeer) onaantrekkelijk te vinden. In de meting van 2010 vond nog 80% dit juist (zeer) aantrekkelijk. Een forse indicatie dat er een overload is aan dergelijke activaties waar de consument niet op zit te wachten. In activaties waarbij gratis (muziek-) downloads gegeven worden als beloning zit nog steeds muziek. Nog steeds vindt de helft van de Nederlanders dit een (zeer) aantrekkelijke vorm van activatie, al is dit minder dan het vorige onderzoek. Positiever is de consument over online acties met gratis recepten en tips. Ruim 77% van de consumenten ziet dat als een (zeer) aantrekkelijke activatievorm die het ook nog eens beter doet dan zeven jaar terug. Kansen voor merk services & apps Het beste bewaren we voor het eind. Want consumenten laten duidelijk weten in te zijn voor extra services vanuit bedrijven/ merken zoals bijvoorbeeld de Wieckse Witte zonneradar app of de Auping wekservice. Steeds meer waardeert de consument Learnings Het Activatie Barometer Onderzoek 2017 naar de kracht van de verschillende activatievormen heeft interessante inzichten en trends opgeleverd. De belangrijkste uitkomsten kort op een rij: • Bekendheid van de verschillende activatievormen is hoog maar daalt wel ten opzichte van eerder onderzoek. • De spaaractie van gratis verzamel items als plaatjes, pop- petjes, etc. is de bekendste activatievorm van allemaal. • Deelname door de consument aan de verschillende actie- vormen loopt terug. • Online acties scoren gemiddeld lager qua deelnamebereid- heid dan traditionele activaties. • De verschillende prijskorting activatievormen kennen met 86% de hoogste deelnamebereidheid. • Kans maken op prijzen via een wedstrijd en cadeaus met bij- betaling zijn de enige twee actievormen die een stijgende deelnamebereidheid laten zien. • De consument geeft een hogere waardering voor de aan- trekkelijkheid van activatievormen dan in 2010. • Qua aantrekkelijkheid scoren prijskortingsacties zoals gewoonlijk hoog, gevolgd door spaaracties. • Bij online activatievormen is winnen met een unieke code het meest populair qua deelname. • De waardering voor online geld terugacties is hoog. • De aantrekkelijkheid van Facebook en andere social media in activaties is fors gedaald. • Positief is de consument over acties met gratis content als recepten en tips en unieke services die bedrijven/merken bieden, online of als app. Frank de Bruin, Activate&co, frank@activateandco.nl dergelijke initiatieven. Bijna 60% van de consumenten ziet hier inmiddels de aantrekkelijkheid van in, en hiermee is dit de groot- ste online stijger ten opzichte van het onderzoek van 2010.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5