PromZ Magazine 2-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 33 v i ew 8 R ages voorspellen; trendwatchers en marketeers zijn het erover eens dat het niet te doen is. De Fidget Spinner was dit jaar opeens een hit. Maar het ‘friemel- speeltje’, oorspronkelijk bedoeld voor kinderen met autisme en adhd, stamt al uit de jaren negentig. Speelgoedwinkels moesten geregeld nee verkopen, omdat ze de grote vraag niet hadden voorzien. Rages komen ineens op en waaien snel weer over. “In die zin werkt het net als een hit in de muziekindustrie,” zei Herman Bolle van onderzoeksbureau Panteia hierover al eens in het AD. “Je kunt er een hele formule en campagne op loslaten, maar het moet net goed vallen, er moet geen andere heftige rage zijn en kinderen moeten het er spontaan met elkaar over hebben; dan ontstaat er vraag.” Pokémon Go De hit van de vorige zomer was Pokémon Go. Jong én oud waren in de ban van de virtuele beesten die ze met hun mobiele tele- foon konden vangen. Merken, vooral winkellocaties, speelden Kun je een rage ontketenen? Met voorbedachten rade? En dus liefst vaker dan eens? Een toer langs Wuppies, Flippo’s en Spinners. Recept voor een rage? Een rage voorspel je niet, maar er zijn wel belangrijke succesfactoren TEKST: ALLARD FREDERIKS ook in op de rage. Zo deden elektronicagiganten als Mediamarkt, Coolblue en Bol.com goede zaken met acties rond powerbanks, zodat mensen zo lang mogelijk met hun smartphone op straat konden rondwandelen. Albert Heijn nodigde consumenten uit om in de winkels Pokémon te spotten. De formule lanceerde Pokémappie, een interactieve kaart waarop Pokémon-fans een- voudig konden zien welke Pokémons er bij hun AH-winkel te vinden waren. Recent maakte De Telegraaf melding van een opleving van de Pokémon Go-hype. In Woerden was een groep van 25 fietsers op jacht naar een blauw vogeltje. Ze hadden alleen maar oog voor hun smartphone. Waarom een rage opeens een comeback kan maken, is vaak een raadsel. Moestuintjesgekte Inspelen op een rage is één ding, maar merken slagen er met een premiumpromotie soms ook in om zelf een rage te ontke- tenen. Als één marketingorganisatie bedreven is in het scoren van promotionele hits, is het wel Albert Heijn. De grootgrutter FOTO'S: iStockphoto FOTO: Luzan Veenendaal
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5