PromZ Magazine 2-2017
2017 - nummer 2 – www.promz.nl 37 z (advertentie) v i ew 9 Recept voor een rage? Spelen Sparen is meestal een sterk element van een rage. Maar – al dan niet een combinatie met – spelen is ook belangrijk. De Flippo’s kon je verzamelen in een map, maar je kon er ook spelletjes mee doen. En om de moestuintjes tot bloei te brengen, moet je natuurlijk ook in actie komen. Educatie en duurzaamheid De kritische consument zit niet te wachten op premiums die al snel ongebruikt in de hoek belanden. Duurzaamheid is daarbij ook een thema. Supermarktketen Plus benadrukte dat restafval van de bouw- steentjes Plusbricks direct weer werd gebruikt om nieuwe steentjes te maken. Een premium moet ook nuttig zijn, bijvoorbeeld doordat het een educatief element bevat. AH doet de laatste jaren niet anders: bij de moestuintjes leer je over tuinieren, de dierenplaatjes van Freek Vonk leren je over de natuur, en de spaaractie met astronaut André Kuipers brengt je iets bij over de ruimtevaart. Het schoolpleineffect Bij jonge kinderen, onder de twaalf jaar, is een belangrijk aspect dat ze leeftijdsgenootjes er ook mee hebben zien spelen. Op het schoolplein kan een rage zich snel verspreiden. Internet, zoals filmpjes op YouTube, zorgen voor een extra versnelling. Voor jongens en meisjes Een product moet het liefst zowel jongens als meisjes aanspreken. Ga maar na: Flippo’s, Wuppies, Minions, Moestuintjes, maar ook Loombandjes, Fidget Spinners en Pokémon; allemaal zijn ze geschikt voor beide seksen. Verschillende generaties Een premium dat teruggrijpt op herinneringen van vader en moeder, en liefst ook van opa en oma, kan de hele familie in beweging brengen. Disney-figuren hebben die uitwerking, omdat ze verschillende genera- ties aanspreken. Toen AH na dertig jaar de Wuppie nieuw leven inblies, riep dat ook herkenning op. Bij de Moestuintjes werden volwassenen ook enthousiast; ze gingen bijna net zo fanatiek aan de slag als de kinderen. Het compleet krijgen van een collectie wordt zo al snel een gezamenlijke inspanning. Communicatie Veel rages ontstaan zonder dat er ook maar één advertentie aan te pas is gekomen. Bij premiumpromoties is afwachten geen optie. Alles draait om timing. Er zal dus ook een gedegen communicatieplan moe- ten zijn. Proactief communiceren, zoals supermarkten geregeld doen bij ‘dreigende’ tekorten van premiums, kan een rage alleen nog maar verder aanzwengelen. Mond-tot-mondreclame, ook via social media, doet de rest.
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5