PromZ Magazine 2-2017

38 H et in Zwolle gevestigde Cow Company, dat 8 mede- werkers telt, bestaat dit jaar 20 jaar. Als je al 20 jaar meedraait als leverancier in de promotionele produc- tenbranche, dan doe je het goed, dat kan niet anders. Cow Company (onderdeel van dezelfde holding als het online bedrijf Allgifts.nl voor de snelle levering van bedrukte stan- daardartikelen) is een gedegen, doorgewinterde leverancier van standaard en custom made promotionele producten en relatiegeschenken, en heeft een mooie klantenlijst, waaronder vele vaste klanten. Van den Bosch: “We werken graag voor vaste klanten en met vaste toeleveranciers. Je kunt in elkaar investeren omdat je weet wat je aan elkaar hebt en voor elkaar kunt betekenen.” Verder geen kapsones en blabla over klanten. Van den Bosch: “Er zijn leveranciers die wel ‘ns iets gedaan hebben voor een Rabobank op de hoek en dan meteen de Rabo op hun site zetten als referentie. Dat vind ik niet nodig. We hebben allemaal wel ‘ns wat gedaan voor een bank op de hoek. Ik vind dat je gewoon een goed product moet leveren dat op een verantwoorde wijze is geproduceerd.” Winst genereren Compliance (de verplichting dat producten die de Europese markt op komen – veelal vanuit het Verre Oosten - voldoen aan Europese wet- en regelgeving) en social compliance (MVO, denk Lex van den Bosch (the Cow Company) is bezorgd over de (grote) groep opdrachtgevers die zich niet realiseert dat promotionele producten moeten voldoen aan Europese wet- en regelgeving, ofwel compliant moeten zijn. Als dat niet zo is, kunnen opdrachtgevers daar- mee ook zelf in de problemen komen. Compliance - en social compliance - zijn de stok- paardjes van the Cow Company. ‘Je trekt geen kroketje uit de muur!’ Lex van den Bosch (Cow Company): TEKST: KARIN SCHAPER aan milieuzorg, kinderarbeid, uurloon van en hygiënische werk- omstandigheden voor arbeiders in fabrieken in lagelonenlanden etc.) zijn Van den Bosch’ aandachtspunten. Hij is ervan overtuigd dat ze steeds belangrijker worden en onomkeerbaar hun intrede hebben gedaan in de promotionele productenwereld. “Wij den- ken dus niet alleen aan het genereren van winst, maar vinden mens en natuur net zo belangrijk. Van de vraag wat er gebeurt met afval tot de manier waarop er met grondstoffen om wordt gegaan.” Zwart-witte koe Samen met zijn toenmalige zakenpartner (net als hij werkzaam in het transport van en naar het Verre Oosten) richtte directeur Van den Bosch Cow Company op. “Cow Company, dat was, zeker toen, een opvallend andere naam in deze branche. En met die naam bespaarden we op de kosten van het logo, want met een koe heb je alleen de kleuren zwart en wit nodig…” Creatief en slim, toch? In de beginjaren zetten ze hun in de transportwereld opgedane kennis en ervaring vaak in om zelf gifts en gadgets uit het Verre Oosten voor hun opdrachtgevers te importeren. Van den Bosch vertelt dat Cow nu minder zelf importeert. “De toeleveranciers zijn beter geworden, snelheid is voor opdrachtgevers veel belang- rijker geworden, de aantallen zijn kleiner geworden en, last but not least, wordt de wet- en regelgeving steeds strikter.” Van den Bosch: “Vanuit overheden wordt compliance steeds belangrijker, en dat is een goede ontwikkeling. Maar het kan voor een leverancier als wij qua tijd en geld niet altijd uit om alle producten op onderdelen te laten testen voor de nodige certificaten. Daarom importeren we zelf minder dan voorheen en schakelen wij steeds vaker toeleveranciers in waarvan we weten dat ze betrouwbaar zijn en die gecertificeerde producten in hun assortiment hebben.” Order mislopen Van den Bosch: “Niet al mijn collega’s kunnen zeggen dat ze voldoende over compliance weten. En als zij het zelf niet weten, The Cow Company is CSR-gecertificeerd. Pas geleden is het bedrijf weer geslaagd voor de audit. Het CSR-certificaat is de internationale standaardnorm voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). In Nederland is deze certi- ficering exclusief verbonden aan het PPP-lidmaatschap en het onderschrijven van de Code of Conduct van het PPP. Het PPP (Platform Promotional Products) is de Nederlandse branche- vereniging van (toe)leveranciers in de sector van promotionele producten en relatiegeschenken.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5