PromZ Magazine 2-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 39 pro f i l e 8 beginnen ze er ook niet over bij opdrachtgevers. Opdrachtgevers en leveranciers denken vaak dat het allemaal niet zo’n vaart loopt en dat ze de verantwoordelijkheid weer kunnen leggen bij de leverancier c.q. de toeleverancier van de producten. Maar er is sprake van ketenverantwoordelijkheid. Ook eindklanten hebben hun verantwoordelijkheden om ervoor te zorgen dat ze deugde- lijke promotionele producten inzetten. Maar ik begrijp het wel. Prijs is direct tastbaar, compliance niet. Wat weten opdrachtgevers van certificaten? En wat zijn echte certificaten die de compliancy aantonen? Prijzen kunnen ze vergelijken. Maar je kunt nooit in een product kijken en vaststellen waarom de prijzen van twee op het oog vergelijkbare producten verschillen. Daar heb je nu een leverancier voor nodig die weet dat hij een in alle opzichten kwalitatief goed product kan leveren. Wij begrijpen dat de prijs van het product belangrijk is. Maar wij kiezen wel bewust voor een product dat voldoet aan alle Europese regels. Dat we dan wel ‘ns een order mislopen, dat moet dan maar.” Low interest Van den Bosch’ ervaring is dat zo ongeveer de helft van de opdrachtgevers goed weet welk promotioneel product ze willen hebben, welke doelstellingen ze ermee willen bereiken en dat er steeds meer strenge wetgeving komt waaraan het promotionele product, opdrachtgevers en (toe)leveranciers moeten voldoen. Maar helaas is er ook een grote groep marketeers en inkopers die niet luistert naar de adviezen van professionele leveranciers. Van den Bosch: “Dat is mede een gevolg van het feit dat ze eigen- lijk weinig weten van de wereld van fabrikanten, toeleveranciers en leveranciers, wat er allemaal speelt en waar we allemaal aan moeten voldoen om klanten goed te servicen. Zo zijn er klanten die voor een paar ton producten bestellen, bij Cow Company of bij Allgifts.nl, en die het niet nodig vinden dat we even langsko- men en een toelichting geven op wie we zijn, wat we doen en wat we voor die klant kunnen betekenen. Het lijkt wel of hun gebrek aan kennis van onze branche een soort afstand oproept, juist bij opdrachtgevers waar je dat niet zou verwachten. Als leveranciers beginnen over compliance en social compliance en opdrachtgevers willen dat afhouden, dan houden ze je liever bij hen weg onder het mom van ‘druk’ en ‘geen tijd’ en ‘dat komt een volgende keer wel’. Premiums en relatiegeschenken zijn voor opdrachtgevers helaas nog te veel low interest. Marketeers bepalen welke promotionele producten in hun marketingbeleid passen en vervolgens komt het op het bordje van de inkoper terecht, en die heeft andere interesses en andere belangen. De uitstraling van het promotioneel product is voor de inkoper niet zo van belang. Die wordt vooral afgerekend op het hele proces dat de prijs van het product bepaalt.” Hij vervolgt: “Opdrachtgevers hebben de neiging de focus te leg- gen op zaken die ze herkennen en concreet vinden en waarop ze hun leveranciers kunnen afrekenen, bijna letterlijk. Dat is prijs en snelheid van leveren. Dat is ook belangrijk, maar wij leggen de focus ook op de meerwaarde van het promotioneel product als onderdeel van de merkcommunicatie, en natuurlijk op de ROI van het budget. Kijk, wij leveren voetballen voor 2 euro, en van 2,30 euro. Die van 30 cent meer gaat zeker vier maanden langer mee. Dus voor een paar dubbeltjes meer heb je langer exposure, en doe je het milieu een groot plezier.” Korte klap Van den Bosch: “Een klant vroeg om promotionele t-shirts en ik legde hem er twee voor, een gemaakt van biologisch katoen en de andere niet. Zei die klant ‘volgende keer gaan we voor het biologische shirt’. Ze gingen voor de korte klap! Ik ken ook een bedrijf – geen klant van ons, voor alle duidelijkheid - dat een heel Lex van den Bosch
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5