PromZ Magazine 2-2017

2017 - nummer 2 - www.promz.nl 41 ‘Je trekt geen kroketje uit de muur!’ groot aantal voetballen wilde bestellen. Met de productie mocht absoluut geen kinderarbeid zijn gemoeid, was de opdracht. Ik heb gezien uit welke fabriek die voetballen kwamen en weet dat er wel sprake was van kinderarbeid. Maar er was ergens wel iemand in een ander ver land die via een omweg wel voor een certificaat kon zorgen. Die opdrachtgever was te goeder trouw, en dus helemaal blij. Voor de betreffende leverancier kan ik geen goed woord over hebben.” Visitekaartje afgeven Van den Bosch: “De klant moet zich goed realiseren dat de naam van zijn bedrijf of merk op dat promotionele product komt te staan. Hij trekt niet even een kroketje uit de muur, maar met dat product geeft hij in feite zijn visitekaartje weg, een visitekaartje met een boodschap en beleving voor zijn relaties en klanten. Maar ik denk dat veel bedrijven meer tijd en aandacht aan het ontwerp van een echt visitekaartje besteden dan aan de inkoop en inzet van gifts en gadgets. Maar er is toch geen opdrachtge- ver die het risico wil lopen dat zijn promotionele producten niet in orde zijn, en dat er mogelijk een recall aankomt? Een terug- roepactie is immers geen goede reclame, dit kan zelfs schadelijk zijn voor zijn imago. Als een opdrachtgever zich afvraagt waarom ‘het zo goedkoop kan’ laat hij dan eens vragen naar officiële certi- ficaten, dan komt hij er snel achter dat een fabriek of leverancier niet getest is. Denk niet aan de korte, maar aan de lange termijn. Geen opdrachtgever toch die zijn zorgvuldig opgebouwde imago wil schaden door een onzorgvuldig geproduceerd product? Kies voor een zorgvuldig geproduceerd en veilig product. Doe er alles aan dat het promotionele product je merk alleen maar sterker maakt.” Wereld mooier maken Van den Bosch: “Nu bedrijven weer wat meer financiële ruimte hebben, zou het mooi zijn als ze bij de inkoop van promotionele producten meer aandacht geven aan compliance, en met name ook social compliance. Het verbeteren van mensenrechten, milieu, arbeidsomstandigheden: inkoop is daar op allerlei manieren bij betrokken. Ik vraag mijn dochters ook geen jeans te kopen bij bepaalde winkels, iedereen weet wel welke ik bedoel. Ook in ons vakgebied kunnen we allemaal wat bijdragen om de wereld wat mooier en beter te maken.” “Ik zou ook graag willen dat opdrachtgevers meer kennis van dit vakgebied krijgen. Wij als leveranciers, zeker vanuit onze branchevereniging, zouden daar meer efforts in moeten stoppen. Wat ermee samenhangt is dat we ook beter over het voetlicht moeten brengen wat de toegevoegde waarde is van promoti- onele producten. Wat ze kunnen doen voor merkactivatie en merkimago.” 9 WERK van COW COMPANY Babykoffertje van Spar Klanten van de Spar die onlangs vader of moeder zijn gewor- den kregen van de supermarkt een presentje in de vorm van dit Spar koffertje. Het ontwerp van het ‘’baby koffertje’’ sluit helemaal aan op de huisstijl van de Spar. In totaal zijn er een paar 1000 geboortekoffertjes gefabriceerd door the Cow Company. De Spar heeft het geboortekoffertje ontwikkeld samen met voedingsmiddelenbedrijf Hero. Dit is ook terug te zien in het design van het koffertje waarin onder andere een aantal verschillende babyproducten van Hero zaten. Cow Company levert vele custommade artikelen voor de Spar, o.a. koeltassen, handdoeken en setjes van een opblaasbare slee voor kinderen, die Spar-ondernemers aan hun klanten konden uitdelen. (bron: www.cow.nl) Regenboogbal voor KNVB De KNVB startte enige tijd geleden een actie om op te komen voor homoacceptatie in de voetbalwereld. Onder het motto ‘voetbal is voor iedereen’ werd het gelijknamige actieplan gelanceerd. Om deze actie kracht bij te zetten werd er o.a. een tv-commercial uitgezonden. Maar voetbal is natuurlijk niks zonder bal. Daarommocht een regenboogbal niet ontbreken. Bedrukteballen.nl (onderdeel van the COW company) heeft in samenwerking met de KNVB een kleurige bal ontwikkeld en geproduceerd. Deze wedstrijd- ballen voldoen aan de officiële richtlijnen. Een onderdeel van het actieplan was de campagne ‘Homo is geen scheldwoord’ die landelijk is uitgerold. Deze campagne werd afgetrapt met deze regenboogbal. (bron: www.cow.nl) Groby: de knuffel(ijs)beer Groby, de mascotte van de FC Groningen Junior Club, is altijd aanwezig bij de wedstrijden, bij activiteiten van de Junior Club en bij andere belangrijke momenten van FC Groningen. Groby is verkrijgbaar als knuffel. The COW company produceerde voor de Groningse club de mascotte Groby. De knuffel(ijs)beer is 35 cm. groot en gehuld in het sporttenue van de voetbalclub. De mascotte wordt onder andere verkocht in de webshop van FC Groningen als merchandiseartikel. (bron: www.cow.nl) z pro f i l e

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5