PromZ Magazine 2-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 49 co l umn 8 A ls je in het communicatie vak zit, ben je eigen- lijk nooit klaar. Een werkdag van een uurtje of acht bestaat niet, want je kunt jezelf immers niet uit zet- ten. Dus bij alles wat je ziet, hoort en doet, komt altijd het vakgebied weer om de hoek. Zit je tv te kijken, dan kijk je toch met een andere blik naar de commercials. En zelfs Tommy Teleshopping boeit, simpelweg omdat ze met de meest idiote -maar zeer vermakelijke- USP’s aan komen zetten. Laatst nog: een stoomapparaat voor thuis. Handig voor van alles en nog wat. En let op: ‘verwijdert zelfs onzichtbare vlekken’. Ik bedoel maar. Die móet je toch hebben! Maar ook elke rit naar supermarkt, slager of slijter is steeds weer een boeiende ontdekkingstocht door het prachtige merkenland. Iets te vaak overigens niet ‘boeiend’ in de meest positieve zin van het woord. Want wat valt me nou eigenlijk op in al die winkels die we met z’n allen toch heel frequent bezoeken? Hieronder enkele zaken die me bezig houden. Blijf verrassen Wat me elke keer weer opvalt, is dat er eigenlijk zo weinig ver- andert. Want ja, de ene retailer is wat vernieuwender dan de andere. De ene gaat wat verder, de andere blijft wat achter. Maar dat een winkel me de laatste tijd nou écht verrast heeft, nee. Natuurlijk kwam Jumbo als een combinatie van sneltrein én stoomwals opeens het klimaat binnen foodretail in Nederland veranderen. En dat hebben ze fantastisch gedaan. En dat is écht een prestatie. Maar wat gebeurt er nog meer binnen food? Marqt was een prachtig initiatief en heb ik steeds gevolgd. Ik had er soms een hard hoofd in, maar hoopte oprecht dat ze het konden waarmaken. En ja, daar lijkt het wel op. Althans, in de Randstad. Plus opent fraai verbouwde of geheel nieuwe winkels en die zijn uiterst prettig. Lidl laat van zich horen, kiest een andere koers en is lekker bezig. En ook de kleinere spelers als Coop en Deen trek- ken er ongetwijfeld hard aan. Maar van wie kun je nou zeggen dat ze het afgelopen jaar écht verrast hebben? De zomer ligt al weer achter ons en we maken ons klaar voor een nieuw seizoen. En wel- licht herkent u dat gevoel, maar zelf heb ik na de zomervakantie altijd weer zin om er flink tegenaan te gaan. Het voelt toch een beetje als een nieuw begin. En u weet: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen TEKST: KEES-JAN ROZESTRATEN Zaken omgooien Dat geldt natuurlijk niet alleen binnen food. Sterker nog, juist bin- nen food gebeurt er nog wat. Maar denk aan confectie, sport en leisure, travel, boeken, drank, en al die andere segmenten. Wat gebeurt daar? Ketens zorgen er ongetwijfeld voor dat ze de basis op orde hebben. En daar kleine stapjes maken. Maar ga je het daarmee redden? Ik denk van niet. Tijd voor grote stappen. Tijd voor rigoureus zaken omgooien. Zorg in je winkel voor koffiecor- ners met goede koffie. Zorg voor gezelligheid, beleving, unieke ervaringen. En zorg ervoor dat mensen terugkomen naar jouw winkel. En niet naar die van de concurrent, omdat daar precies hetzelfde product tijdelijk 10% goedkoper is. Wat hier ook onder valt, is het feit dat je je als retailer en als win- kelier steeds weer moet blijven onderscheiden. Eenheidsworst is funest! Want waarom zou de consument dan bij jou moeten kopen? Dan kan ie overal terecht. Dus zorg voor onderscheid, zorg voor een unieke uitstraling, een speciale invulling van je zaak, je aanbod en assortiment, je serviceverlening. Bezorg aan huis, ben op andere tijden dan de standaard winkeltijden open, verzorg kleine events, doe aan loyaliteitsprogramma’s. Biedt service Iets waar wij in Nederland niet goed in zijn, is service verlenen. Wij vinden onszelf vaak zo hartelijk, open en gastvrij. Nou, ver- geet het maar. Boeren zijn we. Ongetwijfeld trap ik nu tegen schenen en zijn er mensen die dat niet met me eens zijn. Maar ik vind dat echt. Wat een slecht personeel staat er soms in winkels. En dan heb ik het niet alleen over de grote ketens, maar ook over de ‘papa en mama’-winkels. Ongeïnteresseerd, onkundig, chagrijnig, ronduit onbeleefd. Hoe slecht word je soms geholpen! Terwijl je jezelf juist op dat vlak kunt (lees: moet!) onderschei- den van de rest. Vraag je waar je iets kunt vinden, dan blijven ze achter de toonbank staan en wijzen ze vaag waar het ligt. Is iets niet op voorraad, dan komen ze niet heel vaak op het idee om het online te bestellen en jou de keuze te geven of je het in
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5