PromZ Magazine 2-2017

2017 - nummer 2 – www.promz.nl 51 z (advertentie) co l umn Nieuwe ronde, nieuwe kansen 9 de winkel ophaalt (extra traffic) of dat het thuisbezorgd kan worden. Een prachtig voorbeeld van een partij die wel goed scoort op het gebied van service, is Suit Supply. Want los van een fors aantal prima en fraaie winkels, doen ze het online ook goed. Overigens, omnichan- nel lijkt daar uitgevonden. Want is in de winkel jouw maat niet meer op voorraad, dan komt het gewoon naar je toe. In de winkel schroomt men geheel niet om online in te zetten. En je pakje? Dat heeft de uitstraling van een luxe merk als Hermès of Louis Vuitton. Een feest om te ontvangen, terwijl het om een shirt gaat van (slechts) 70 euro…. Pamperen Investeer in je personeel, koester ze, train ze, pamper ze. Zodat ze jouw klanten pamperen. Want dat wil je als klant toch? Een bezoek aan jouw winkel moet voelen als een warm bad. Terwijl het nu toch regelmatig voelt als een koude douche…. Wellicht een kleine nuance: er zijn ook echt wel winkels, waar wél service geboden wordt en het personeel kundig en hartelijk is. Maar gemiddeld genomen scoort ‘retail Nederland’ niet bijster goed op dit punt. Activeer Nog zo iets…! Natuurlijk zijn retailers bezig met activatie. Maar hoe leuk is die tegenwoordig en wat brengt dat op de korte én de lange termijn? We zagen de laatste jaren veel prijs gerelateerde acties en weinig inspiratie. Ingegeven door economisch lastige tijden is ‘prijs’ een wapen waar veelvuldig mee gespeeld wordt. An sich een logi- sche keuze. Maar toch niet altijd de beste. Want als activatie nou iets kan brengen, is het wel inspiratie. Een goed gevoel bij het merk, een band met het merk, trial, aantrekken van switchers, etc. Met de juiste activatiemechaniek kan het allemaal. Dus waarom als fabrikant niet met de retailer om de tafel om de meest uitdagende aanpak te gaan bepalen. Hoe gaat jouw merk er in de winkel uitspringen? Wat kun je met de retailer allemaal optuigen om er samen beter van te worden? Ik zeg: uit je comfort zone! Laat zien dat je lef hebt, bewijs dat je verstand hebt van het in beweging krijgen van de doelgroep. Denk origineel, buiten je kaders. Probeer, test, ervaar, leer en pas aan. Dan blijft het spannend voor iedereen. Voor jou als merk, voor je klant de retailer en voor de eindgebruiker: de consument. Spannender Mijn conclusie is dat het allemaal wel wat spannender kan. Maar ook doordachter, slimmer, origineler en met meer lef. De consument van nu wil meer dan ooit verrast worden. En zo zit de huidige tijd ook in elkaar. Nou heten we niet allemaal Jobs, Branson of Musk, maar probeer wel zo veel mogelijk op die vernieuwende manier te denken. Iemand die wat mij betreft origineel denkt en doet én lef heeft, is Inge van Kemenade. Zij is met haar Topshelf zaken in het gat gesprongen dat door het faillissement van V&D ontstaan was, heeft de huur van enkele panden overgenomen en is daar begonnen met het ontwikke- len van warenhuizen op de wijze zoals zij dat voor zich ziet. Zeker geen eenvoudige exercitie, maar die dame toont dus lef. Inmiddels heeft ze ook al flink wat tegenslagen gehad met de vestigingsplaatsen en winkels, maar vooralsnog is ze er nog wel. En zo iemand gun je succes! Kees-Jan Rozestraten, managing partner De Combinatie van Factoren, kees-jan.rozestraten@dcvf.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5