PromZ Magazine 2-2017

52 I n de serie PromZ ClassicZ kunnen we dan eigenlijk ook niet één specifiek automerk aanwijzen dat zich qua tijde- lijke acties onderscheidt van andere merken. Daarom, voor deze ene keer, bekijken we het actiegedrag van alle automer- ken samen. Een grote markt Er gaat veel geld om in de automarkt. De gemiddelde prijs van een nieuwe auto bedroeg vorig jaar bijna € 30.000,- en er werden 385.000 nieuwe auto’s verkocht. Bij elkaar een omzet van ruim 11,5 miljard euro, en dan tellen we het auto-onderhoud en de verkoop van tweedehands auto’s en accessoires nog niet eens mee. Wie z’n marktaandeel met 1%weet uit te breiden is in deze sector dus al gauw spekkoper. Al tientallen jaren heeft dit geleid tot een continue stroom van promotionele acties, waarvan som- mige echte klassiekers zijn geworden. Wie een nieuwe auto aanschaft ontkomt haast niet aan promotionele acties. Er is altijd wel een speciale verkoopactie rond bepaalde modellen, een korting op een zomerbeurt of een kans om iets te winnen. Auto-importeurs lijken ‘promotieverslaafd’ te zijn en imiteren driftig elkaars promotionele acties. Auto-importeurs zijn ‘promotieverslaafd’ TEKST: ED VAN EUNEN Minder consumententrouw Onder andere door de inmiddels voorbije crisis zijn de totale autoverkopen behoorlijk teruggelopen. Ooit lagen ze boven de 600.000, nu komen ze nog niet eens aan de 400.000. De consu- mententrouw aan merken is ook aanzienlijk teruggelopen en dat zorgt voor grote schommelingen in de verkopen per merk. Neem Peugeot: van 49.761 in 2015 terug naar 28.711 nieuw ver- kochte auto’s in 2016. Of omgekeerd: Opel, van 25.474 in 2015 naar 32.499 nieuw verkochte auto’s in 2016. Gevolg (of oorzaak?): veel verkoopacties. Korting slaat de klok We hebben op een rij gezet welke promoties we op een willekeu- rige dag in de afgelopen zomer op de websites van de 23 grootste automerken tegenkwamen (zie tabel). In totaal telden we 56 promoties, dus gemiddeld meer dan twee acties tegelijkertijd

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5