PromZ Magazine 2-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 53 c l as s i c 8 per merk. In de meeste gevallen korting. Op het hele assorti- ment, op actiemodellen, op accessoires of, inmiddels actueel, op private lease contracten. We telden daarnaast vijf premiumacties en slechts één winactie. Die ene winactie in 2017 valt op, omdat een tijd geleden (met name in de periode 1985 tot 2000) winacties heel belangrijk waren in de autosector. De promoties die we in 2017 zien zijn vooral gericht op de aanschaf van een auto terwijl voorheen vaak de aandacht lag op het stimuleren van showroombezoek. Dat heeft destijds tot de nodige opvallende acties geleid. Sweepstakes in de mode Zo werden in de periode 1985-1990 diverse zogenaamde ‘sweepstakes’ gehouden waarbij de consument werd uitgenodigd om naar de showroom te komen om te kijken of men met een vooraf postaal ontvangen unieke code een auto had gewonnen. Dat was toen nog mogelijk, want auto-importeurs konden via de Rijksdienst Wegverkeer de NAW-gegevens kopen van elke denkbare auto-eigenaar. Als, bij wijze van voorbeeld, Mitsubishi destijds een auto met een aanschafprijs van 12.000 gulden cen- traal zou stellen in een promotionele actie, zou ze er voor kunnen kiezen om Nissan-rijders aan te schrijven die drie jaar geleden een Nissan van 10.000 gulden gekocht hadden, een auto die vermoedelijk binnenkort zou worden ingeruild. Een uiterst nauw- keurige vorm van ‘targeting’. Inmiddels mogen deze adressen niet meer verkocht worden in verband met de strengere privacy-eisen. Het hoefde overigens niet alleen een brief met een nummer te zijn. Zo stuurde Renault diverse keren een autosleuteltje aan zijn doelgroep en als dat sleuteltje paste op het slot van een show- roommodel mocht je die auto gratis meenemen. Renault heeft ook een keer autosleutels verspreid via een joint partner, een wasmiddelfabrikant. Korting op normale assortiment 13x Korting op accessoires 8x Korting op zomercheck/APK 8x Gratis premium 5x Korting op speciaal actiemodel 5x Korting op private lease 5x Inruilpremie 3x Gratis accessoires 3x Winactie 1x Overige acties: 5x Tabel: Auto-acties juli 2017 Basis: websites van de 23 grootste automerken Verfijnen van aanpak De aanpak van deze sweepstakes werd steeds verfijnder. Zo hield Toyota rond 1988 een actie waarbij op traditionele wijze unieke nummers werden verstuurd aan de doelgroep en waarbij men toegezegd kreeg dat je in ieder geval een TDK cassettebandje zou krijgen als je in de Toyota-showroom je unieke nummer ging verifiëren. Wat gebeurde in die showroom? Het unieke nummer was inge- sproken op dat cassettebandje en dat bandje kon je afluisteren als je in één van de aanwezige Toyota’s ging zitten. Op die manier werd de zich oriënterende potentiële autokoper wel in heel direct contact gebracht met de aangeboden auto’s. Bovendien loste deze aanpak een logistiek probleem op want in veel gevallen zorgden deze sweepstakes voor een respons van 30 tot 40% en

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5