PromZ Magazine 2-2017

z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 57 t rend 9 A ct local signaleren we ook waar het gaat om de in- en verkoop van promotionele producten. De bij opdrachtgevers in de buurt gevestigde leveranciers zijn belangrijk. Want de regio is belangrijk voor opdrachtgevers, voor zowel de kleine(re) bedrijven als ook de grote met hon- derden fte’s. En leveranciers willen – letterlijk – ook dicht op de klant zitten. Een groot aantal opdrachtgevers geeft bij een vergelijkbaar pro- duct/prijsaanbod de voorkeur aan een leverancier in de eigen regio, bleek eerder uit onderzoeken van PromZ Magazine onder opdrachtgevers. Het argument van een vergelijkbaar aanbod met een vergelijkbare prijs is natuurlijk van belang. Als assortiment en prijs (vrijwel) overeenkomen doen opdrachtgevers graag zaken met een leverancier bij hen in de buurt. En dan gaat het om zowel kleine als grote opdrachtgevers, tot en met honderden werknemers aan toe. En het gaat ook om kleine, middelgrote en grote leveranciers van premiums en relatiegeschenken. De kracht van de regio heeft dus niets met omvang te maken, noch van de aanbieder noch van de afnemer. Dichtbij opdrachtgever We zien ook leveranciers in hun communicatie (mede) hun regi- onale roots benadrukken. Martin de Winter, directeur Hokra, zei eerder eens: “Om een hoge mate van betrokkenheid te waar- borgen is het van belang om dichtbij de opdrachtgever te zijn. Letterlijk en figuurlijk.” De branche van promotionele producten is een people’s business. Met andere woorden, relaties vormen het hart van elke onderneming. Dat geldt zeker voor leveranciers van promotionele producten die een belangrijke rol spelen in het adviseren en servicen van hun klanten. Face to face is in deze branche vaak van groot belang. De regio is hot. Of het nu om streekproducten gaat (zie ook pag. 58 e.v.) om als relatie- of kerstgeschenk cadeau te doen, of om bedrijven uit de eigen regio om mee samen te werken. Als het even kan, werken bedrijven graag met leveranciers van promotionele pro- ducten die in hun eigen regio zijn gevestigd. Vooral ondernemingen waar zo’n 50 tot 100 mensen werken, kiezen graag een leverancier in de buurt. De regio is hot! TEKST: SABINE DOELMAN Zelfde taal spreken In diverse media wordt gesteld dat we, na de woelige financiële en economische jaren die we nu wel achter ons hebben gelaten, weer meer de menselijke maat willen terugbrengen in zowel de samenleving als in het zaken doen met elkaar. We worden, zowel persoonlijk als zakelijk, (weer) gevoelig voor wat dicht bij ons is en dicht bij ons staat. De kracht van de regio? Daar zijn ook argumenten voor te vinden: met een leverancier die dichtbij zit kun je (soms letterlijk) dezelfde taal spreken, daar kun je sneller even langs gaan om iets te bekijken of te bespreken, die gun je de business, etcetera. De kracht van de regio is niet nieuw, ook niet in de promotionele productenbranche. Maar er lijkt hernieuwde aandacht voor te komen. (advertentie)

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5