PromZ Magazine 2-2017

58 I n vrouwenbladen lees je elke zomer wel weer dat de hele redactie, met de gordijnen dicht, kaarsjes aan en kerstmuziek op, om de tafel zit te brainstormen over het komende decembernummer. Terwijl de mussen dood van het dak vallen, moeten ze in de kerstsfeer komen om de decem- beruitgave, die draait om een gezellige en mooie kerst, alvast voor te bereiden. Nu is het geen zomer meer, maar eind september. De ballen hoeven nog niet in de boom, maar in de relatiegeschenken- branche is het altijd sneller kerst dan u denkt, tenminste als u uw werknemers en relaties in december wil verrassen met een kerstpakket of eindejaarsgeschenk. Een dank-je-wel voor de inzet en samenwerking van het afgelopen jaar. December is altijd nog de ‘geefmaand’ bij uitstek. Tip 1: Ga er nu vast over nadenken wie u iets wil geven, en vooral wat u wil geven. En hoe u het wil geven. Vermijd de kerststress! Doe het niet allemaal op het laatste moment, al was het maar omdat u dan ook het risico loopt dat uw leveranciers de producten van uw keuze niet meer op tijd kunnen leveren, bijvoorbeeld omdat er al veel vraag naar is of omdat ze nog moeten worden geïmporteerd uit het Verre Oosten, wat nogal wat tijd kost. Zomaar een kerstpakket weggeven, dat kan niet meer. Een kerstpakket moet ergens over gaan, een boodschap overbrengen en de ontvanger een goed gevoel geven. Kies een thema. Haak in op een trend, zoals streekproducten, eco en groen. En vergeet ook de ver- pakking niet. Kerstpakketten en eindejaarsgeschenken: 12 tips TEKST: KARIN SCHAPER Tip 2: Kies een thema. Dat is een goede leidraad om uw produc- ten te kiezen, en thema’s zijn hot. Met een thema laat u ook zien dat u heeft nagedacht over uw kerstpakket of eindejaarsgeschenk en niet ‘zomaar’ wat heeft ingekocht om cadeau te doen. Je hoeft alleen al maar de bladen te bekijken, en de etalages van trendy winkels en populaire tv-series te zien om te signaleren wat op dit moment trendy thema’s zijn. Tip 3: Helemaal trendy is alles in en uit de regio. De eigen streek, als reactie op de globalisering en het feit dat je alle uithoeken van de hele wereld met één druk op je smartphone binnen kunt halen. We gaan van internationaal naar nationaal naar regionaal naar lokaal. De – eigen - streek is in opkomst, en daarmee ook streekproducten. PromZ Magazine-columnist Charles Borremans (partner van het in Amsterdam gevestigde merkactivatiebureau Goud Uberconnected) schreef vorig jaar over dit onderwerp: ‘Wat hebben al deze globalisering- en deglobaliseringontwikkelin- gen nu voor effect op het promotionele vak? Ik denk, dat er weer veel meer ruimte komt voor promoties met premiums, die – om het zo maar te zeggen – ‘wortels’ hebben.’ Hetzelfde geldt voor kerstpakketten en eindejaarsgeschenken. Een pakket met (ambachtelijke) producten uit de regio waar uw bedrijf is

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5