PromZ Magazine 2-2017
z 2017 - nummer 2 - www.promz.nl 61 x -ma 8 Kerstpakketten en eindejaarsgeschenken: 12 tips Tip 4: BBQ. Need we say more? Sinds vorig jaar ‘ineens’ helemaal hip. Soms weet je niet waar trends ineens vandaan komen. Maar je weet vaak wel of ze blijvend zijn, en de BBQ – en alles wat daarbij hoort - is voorlopig een blijvertje. Ook in 2018 zullen er heel wat BBQ’s worden aangestoken, ook steeds vaker op koude dagen. Lekker stoer én gezellig tegelijk. Vooral de ‘echte mannen’ zijn er klaar voor. Tip 5: Ambachtelijk, we hadden het er net over, is ook echt iets van nu. Puur. Eerlijk. Geen massaproductie. Oog voor detail, voor mens en milieu. Ambachtelijke geproduceerde wijn, thee, koffiebonen, chocola, wollen, leren of katoenen artikelen, met de hand gemaakte sieraden, kunst – te veel om op te noemen. Tip 6: En over ‘eerlijk’ gesproken: eerlijk is op zichzelf al een thema voor wie de nadruk wil leggen op zorg voor het milieu en social compliance. Het cadeau doen van duurzaam geprodu- ceerde producten of producten waarvan ook de arbeiders in de lagelonenlanden profiteren (doordat een deel van de inkomsten naar hen terugvloeien, denk aan theepluksters of wijnboertjes) tonen de maatschappelijke betrokkenheid aan van de gever. Noem het duurzaam, groen of eco: het gaat om het maatschap- pelijk tintje dat het kerstpakket of eindejaarsgeschenk uitstraalt. En er zijn steeds meer hele mooie en leuke duurzame producten en geschenken. Duurzaamheid en de aandacht voor groen zijn here to stay. Bedrijven worden in toenemende mate aangespro- ken op de vraag wat zij in dit kader doen en welke strategische maatregelen ze nemen om hun ‘environmental footprint’ zo klein mogelijk te houden. Tip 7: De verpakking kan ook het thema overbrengen. Of het kan het thema zijn: de verpakking is van gerecycled materiaal, of kan weer worden hergebruikt, of is een product op zichzelf (een poef, een boodschappentas, een rugzak, een krat, een thee- kistje…). Het op deze manier (her)gebruiken van de verpakking is opvallend en langdurig onder de aandacht, en dat kan uw naamsbekendheid, imago en doelstelling van het geven van het kerstcadeau alleen maar ten goede komen! Tip 8: Vertel het verhaal achter het product. Met kerstpakketten en eindejaarsgeschenken kun je inhaken op storytelling. Vertel het verhaal achter uw bedrijf, uw merk of uw geschenk. Vertel waarom u het geschenk of pakket cadeau doet. Wat is uw band Kerstpakketten zitten in de lift In het jaarlijkse PromZ Magazine Opdrachtgeversonderzoek (waar vele opdrachtgevers uit het bedrijfsleven, overheden en non-profit aan meewerken) is in 2016 ook gevraagd naar de inzet van kerstpakketten voor medewerkers en einde- jaarsgeschenken voor relaties. Er was sprake van een sterk groeiende inzet: 61% van de bedrijven gaf een kerstpakket aan de medewerkers (dat was 53% in 2015), terwijl 43% een eindejaarsgeschenk aan relaties gaf (dat was 37% in 2015). De waarde van een gemiddeld kerstpakket was in 2016 met zo’n 5% gestegen tot € 44,38. De waarde van een eindejaars- geschenk voor relaties bleek dat jaar op € 35,72 te liggen. Cadeaubonnen Zoals bekend kunnen kerstpakketten bestaan uit een pakket met een ‘vaste’ inhoud, dus gevuld met concrete producten. Maar kerstpakketten kunnen ook cadeaubonnen bevatten of, sinds enkele jaren, een code waarmee online iets kan worden uitgezocht. Cadeaubonnen en codes worden wat populairder, want in ‘slechts’ 48% van de gevallen bevatte vorig jaar een kerstpakket vaste producten terwijl dit in 2015 nog 59% was. In 26% van de gevallen bestond het kerstpak- ket uit een cadeaubon (12%) of een online code voor een geschenk (14%). Het gemengde kerstpakket is in opkomst: een aantal vaste artikelen aangevuld met een cadeaubon of code. Kerstpakketten zitten stevig in de lift; in het pakket ruk- ken de cadeaubonnen en digitale verzilveringsmogelijkheden langzaam maar zeker op. met de ontvanger? Waarom stelt u die band zo op prijs? Waarom heeft u juist voor dit geschenk gekozen? Die persoonlijke touch máákt het geschenk. Het verhaal achter het geschenk kan ook nog een heel andere kant belichten, namelijk refereren aan maat- schappelijk verantwoord ondernemen, en de zorg voor mens en milieu. En hoe vertelt u uw verhaal? Letterlijk wellicht, op het moment dat u uw werknemers bij elkaar hebt om het kerstpakket te over- handigen. Of met een brief in het pakket zelf, of via een kerstkaart die met een lint aan het pakket of eindejaarsgeschenk vastzit, of via social media. Of houd uw verhaal op een speciale ‘kerstmarkt’, Trends: regio, ambachtelijk, eerlijk
RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5