PromZ Magazine 2-2017

2017 - nummer 2 - www.promz.nl 79 no t e z Sheltersuit partner van Robitex Sheltersuit is een van de nieuwe duurzame partners geworden van Robitex. Sheltersuit is een aantal jaar geleden ontwikkeld en kreeg meteen landelijke bekendheid. De Sheltersuit, ontwikkeld door Bas Timmer, is een waterdichte en winddichte jas die in een slaapzak kan worden omgevormd. De jas is gemaakt van kwalitatief hoog- waardige materialen, gedoneerd door Nomad, 3M, Ten Cate en YKK. De Sheltersuit is zelfs genomineerd voor de Dutch Design Award 2017. Bij Sheltersuit werken 32 mensen die allen op hun eigen manier bijdragen aan een betere en maatschappelij- kere samenleving. De stichting gaat tegenwoordig verder dan alleen het maken van de Sheltersuit. Ze maken diverse custommade producten van - gedoneerde - oude materialen. De productrange is zeer uiteenlopend: van handtassen tot portemonnees. Andere duurzame partners van Robitex zijn o.a. Dopper, Rockbook en WakaWaka. Daarnaast beschikt Robitex over een webshop met com- pleet duurzame relatiegeschenken. Regels voor kinderreclame beter nageleefd Voor de zesde keer op rij publiceerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) de jaarlijkse monitoring van de naleving van de reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen, ofwel de regels van artikel 8 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV). De naleving in algemene zin is goed te noemen, er zijn duidelijk minder bedrij- ven geïdentificeerd die in overtreding zijn van deze regels, in vergelijking met 2016. Het onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code in de periode juni-juli 2017. De gevonden uitingen die niet in lijn lijken met artikel 8 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen zijn afkomstig van in totaal 11 bedrijven. In 2016 waren dat er 23. De bevindingen in het kort: •TV: Onderzocht is of er commercials voor voedingsmiddelen op televisie zijn uitge- zonden rondom programma’s met een bereik van meer dan 25% onder kinderen van 12 jaar of jonger. Er zijn uitingen van 3 bedrijven op één zender gevonden waar het reclame gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar betreft voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen. •Bioscopen: Er zijn geen overtredingen in reclames rondom bioscoopfilms gericht op kinderen en families gevonden. •Bedrijfs- en merkenwebsites: In totaal zijn 103 websites onderzocht, waarvan 89 (=86%) conform het bepaalde in artikel 8 van de RvV zijn. Er zijn in totaal 3 websites (=3%) die reclame bevatten (of daarnaar verwijzen) die gericht lijkt op kinderen en waarop geen uitzonderingsbepaling van toepassing is. •Kinderwebsites: Daarnaast zijn 23 web- sites van derden, die zich specifiek richten op kinderen t/m 12 jaar, onderzocht zoals spelletjeswebsites en websites van kinder- media. Op 3 van de 23 websites is reclame waargenomen die mogelijk strijdig is met artikel 8 van de RvV. •Social media: In aanvulling op de bedrijfs- en merkenwebsites zijn ook social media-kanalen van bedrijven in eigen beheer onderzocht. Hier zijn 2 gevallen van overtreding gevonden. •Vlogs: Naast het onderzoek naar eigen social media-kanalen is dit jaar opnieuw een steekproef gehouden onder een aantal populaire vlogs, dit keer bij 19 con- tent creators. Hier zijn weliswaar enkele advertenties en 1 video gevonden die als reclame voor voedingsmiddelen kunnen worden beschouwd, maar daarvan kon niet worden vastgesteld dat deze op kinderen tot 13 jaar zijn gericht. •Apps: dit jaar zijn 23 apps, die bij kinderen populair zijn (met onder andere spelletjes), gemonitord. Hier zijn geen overtredingen gevonden. De FNLI heeft de bedrijven die in de moni- toring niet compliant leken te zijn hier inmiddels op gewezen.

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5